Stvaranje Pandore

Pošto se sva akcija filma AVATAR zbiva na Pandori, bilo da je riječ o ljudskoj bazi Vrata Pakla ili o divljinama prašume, svaki detalj stavljen pred kamere ili generiran u kompjuteru je morao biti dizajniran i stvoren. Paralelno sa razvijanjem tehnologije, proces dizajniranja se odvijao dvije godine prije nego je uopće započeto snimanje. Autori filma su unajmili ekipu svjetski poznatih umjetnika kako bi smislili svaki lik, stvorenje, biljku, kostim, oružje, vozilo i detalj okoliša koji se pojavljuju u filmu. U biti su u potpunosti stvorili ne samo jednu kulturu, već dvije; tehnološki razvijenu ljudsku bazu sa svim vozilima i oružjima, te društvo Na'vija.
Kao i likove, Cameron je Pandoru oblikovao da bude prepoznatljiva, no zadržavajući kvalitetu egzotičnog, nikada ranije viđenog svijeta. Riječ je o svijetu koji spaja klasično i poznato sa neograničenom maštovitošću. „Htjeli smo da se životinje i flora razlikuju od Zemlje, tako da gledatelji stalno budu svjesni da se nalaze na drugom svijetu, no da im istovremeno budu razumljive,“ kaže Cameron. Stabla visoka preko 300 metara i planine koje nekako plutaju u zraku su samo neki od zapanjujućih prizora na Pandori koji izazivaju strahopoštovanje zbog svog obujma i domišljatosti; no čiji dizajn proizlazi iz opće poznatih struktura.
 „James Cameron nije samo smislio i snimio film smješten na udaljenom planetu; on gotovo kao da je zaista otputovao tamo, pažljivo upijao sve oko sebe, i po povratku svaki detalj zapisao i prenio na film,“ kaže dizajner produkcije Rick Carter.
To je utisak koji je svjetski poznati redatelj ostavio na gotovo svakog tko je radio na produkciji AVATARA. Surađujući s brojnim vrhunskim umjetnicima filmske industrije, Cameron je nadgledao konceptualnu umjetnost, virtualne dizajne i setove, kao i fizičke setove. Pažljivo je ispitivao svaki detalj dizajna AVATARA; svako stvorenje, vlat trave, stablo, planinu, vozilo i kostim.
„Mislim da je Jim davno završio rad na AVATARU u svojoj glavi,“ kaže dizajner ko-produkcije Rob Stromberg, koji je nadgledao većinu dizajniranja Pandore. „Nama je projekt donio kako bi ga ponovno stvorili,“ dodaje Rick Carter. „Bilo ga je teško pratiti jer nam je predstavljao svijet koji je on vidio, a ne samo smislio. On ga je vidio, a nas izvještava o njemu. Jim bi svoje zamisli objasnio s toliko detalja da niste mogli ne pomisliti kako te izmišljene životinje zaista postoje. To najbolje pokazuje koliko je razmišljanja uloženo u svaku pojedinu životinju i insekta. On zna što one jedu, kako spavaju i kako se svaka životinja ponaša prema svakoj drugoj.“
Cameron, Stromberg, Carter i njihove ekipe su redovito postavljali najvažnije pitanje: „Hoće li ovaj dizajn funkcionirati?“ Cilj autora filma je bio da gledatelji prestanu razmišljati o uvjerljivosti, i jednostavno prepoznaju i povežu se s onim što vide na platnu.
Jake stiže u ljudsku vojnu i znanstvenu bazu, nazvanu Vrata Pakla, koja djeluje poput pravog ožiljka usred tog prekrasnog djevičanskog svijeta. Jake uskoro otkriva kako je prašuma koja okružuje Vrata Pakla bogata egzotičnom florom i faunom, kao i krvoločnim životinjama. Pandora je, prema Cameronovim vlastitim riječima, „Rajski vrt sa zubima i pandžama.“
Na Pandori žive brojni klanovi Na'vija, no Jake upoznaje klan Omaticaya, koji već 10 tisuća godina živi unutar golemog 300 metara visokog stabla. Klan koristi slojevitu unutarnju strukturu stabla kao svoje selo. Ometicaye imaju jasno određenu socijalnu hijerarhiju; vođa klana ili „Olo'eyctan“ je Eytukan, koji položaj moći dijeli sa Mo'at, koja je „Tsahik“ ili šaman klana. Njih dvoje su ujedno Neytirini roditelji. Položaj Olo'eyctana treba sljedeće pripasti snažnom i ponosnom mladom lovcu Tus'teyu, kome je  Neytiri obećana u dogovorenom braku.  
Pandorina brojna čuda uključuju svjetsku živčanu mrežu, kojom su povezani svi biljni i životinjski oblici života na mjesecu. Poput ljudskog živčanog sustava, ova mreža omogućuje svom životu na Pandori da funkcionira poput jednog organizma. Središte te mreže; i pravo srce i mozak mjeseca, je golemo, kvrgavo i drevno stablo vrbe koje je epicentar Na'vija i produžetak njihove duše, te mjesto namijenjeno regeneraciji i znanju. Ovo „Stablo Duša“ se nalazi u središtu najsnažnijeg magnetskog polja na Pandori. Nevidljivo polje je prije brojnih tisućljeća stvorila neobične geološke formacije lukova koji stvaraju kamene duge iznad dubokog kratera u kojem se nalazi Stablo Duša.

U tom nevjerojatnom okolišu žive brojna stvorenja, neka od kojih je stvorila dizajnerska ekipa pod vodstvom Nevillea Pagea, dok je ostale dizajnirala John Rosengrantova ekipa iz Stan Winston Studios, Najopasnije stvorenje na Pandori je Thanator, „Thanator bi bez problema mogao pojest T-Rexa za doručak,“ opisuje ga redatelj. „Oni su pantere iz pakla.“ Onda su tu Vipervukovi; „Bez dlake, sa sjajnom kožom koja izgleda kao preklopni oklop,“ komentira Cameron. „Najviše uznemirujuće su njihove šape, koje izgledaju poput crnih kožnih ruku.“

Golemo krilato stvorenje nazvano Banshee je ključno za Jakeovo putovanje; u jednom od Na'vi testova, Jake mora svladati i jahati bansheeja kako bi postao vođa u zajednici Na'vija. Test dodatno otežava činjenica da mora svladati onog bansheeja koji želi ubiti svog jahača.

Strahokonji Pandore, kao što je vidljivo iz samog naziva, podsjećaju na naše zemaljske konje, no iz neke važne dodatke koje su zamislili i dizajnirali Stan Winston Studio i Cameron, koji ovu životinju opisuje kao „vanzemaljskog konja sa šest nogu i antenama koje podsjećaju na moljca.“

Pandorin raznolik životinjski svijet uključuje i druge životinje; jelenu sličnog  Hexapeda; agresivnog Hammerhead Titanoherea, golemog biljojeda koji nalikuje mrzovoljnom nosorogu sa golemim maljem umjesto glave; te Leonopteryxa, kraljevskog letećeg predatora sa rasponom krila od dvadeset metara. Jedna od manjih i nježnijih vrsta na Pandori je Woodsprite, koji nalikuje meduzi i kroz noćni zrak lebdi mašući svilenkastim pipcima. Na'vi ih nazivaju Atokirina, a zapravo je riječ o sjemenkama svetog „Stabla glasova“ Utraya Mokri, što ih čini iznimno važnim dijelom „duše“ prašume. Kada jato njih sleti na Jakea, Neytiri to tumači kao važan znak, a situacija kreće u neočekivanom smjeru.

Oscarom nagrađeni Richard Taylor i njegova ekipa iz WETA radionice izradili su rekvizite i oružje kako za Na'vije tako i za teško naoružane jedinice RDA. A poznati umjetnik TyRuben Ellingson je dizajnirao brojna vozila kojima se služe vojne snage smještene u Vratima Pakla; i koja igraju ključnu ulogu u epskoj konačnoj bitci koja suprotstavlja strojeve bansheejema, i okorjele ljudske vojnike Na'vi ratnicima.

AMP odijelo („AMP“ je kratica za Platformu povećane mobilnosti) ljudima omogućuje lakše kretanje po Pandori. Masivna odijela i njihove vozače na razne lokacije na Pandori prenosi vjerojatno najopasnija letjelica u RDA arsenalu; C-21 Dragon Gunship. Ovaj golemi naoružani helikopter zbog svojih dvostrukih kokpita nalikuje velikom opasnom insektu. Gotovo jednako razoran je AT-99 Scorpion Gunship, manja i okretnija verzija velikog helikoptera, namijenjena napadu. A na svijetu koji nema sletnih pista, ova vozila pomičnih rotora imaju ključnu sposobnost vertikalnog uzlijetanja i slijetanja. Iako su vojna zračna vozila u AVATARU futurističke verzije helikoptera, ona također gledateljima djeluju poznato, pružajući im snažan osjećaj poznate stvarnosti.
Najveće vozilo u filmu, dugačko preko kilometar, je ISV Venture Star, međuzvjezdani brod koji prevozi RDA osoblje, pa i samog Jakea, na Pandoru. Brod pogone antimaterijski motori koji postižu sedam desetina brzine svjetlosti, no putovanje do udaljene Pandore ipak traje gotovo šest godina, koje putnici provode u komorama za spavanje. Za spuštanje na površinu planeta iz orbite, došljaci se ukrcavaju na Valkyrie TAV (Trans-Atmosfersko Vozilo), daleki potomak današnjeg svemirskog šatla.

Dizajn kostima Deborah L. Scott i Mayes C. Rubeo pruža još jedan uvid u kulturu Na'vija. Iako većinu kostima i dodataka nose kompjuterski generirane verzije likova, svi predmeti su zaista izrađeni, kako bi bolje dočarali suptilnost teksture i stil tkanja, te prozirnost nakita. Praktičnost i udobnost definiraju odjeću Na'vija, odražavajući ljupkost i ljepotu autohtonih stanovnika Pandore.