Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Pomirljiv film pomirljivog redatelja

PREMIJERE I RED CARPET / OBJAVLJENO: 12.09.2011. / Razgovarao: Mladen Šagovac Pomirljiv film pomirljivog redatelja

Film.hr o redateljskom opusu Tomislava Radića bilježi:  Za "Živu istinu" (1971.) kritika je isticala kako je Radić, služeći se dijelom metodama direktnog filma, spojio niz dokumentarističkih isječaka iz svakidašnjice jednoga grada, s potragom za poslom jedne nepotvrđene glumice. Njegov "Timon" (1972.) ocijenjen je kao originalna parafraza Shakespeareovog teksta, u kojoj se glavnomu junaku sudbina odglumljenoga lika pomiješa s vlastitim životom. Za "Luku" snimljenu dvadesetak godina poslije prvog igranog filma, rečeno je kako je sudbinu običnoga čovjeka iz teškoga razdoblja komunizma, učinila prepoznatljivom i dostupnom svima, a za film "Anđele moj dragi" kritičar je napisao: " Radićeva priča o ljudskoj tragediji i stradanjima naših ljudi toliko je autentična...

Tomislav Radić će sam za sebe pak iskreno istaknuti da ga kritika nije baš uvijek voljela ali će isto tako reći da mu više znači ono što o njegovim filmovima kažu oni zbog kojih ih pravi, publika.

Puno mi znači reakcija publike. Ako je to slika kakva zadovoljava publiku, onda sam ispunio svoju svrhu. U današnje vrijeme kada ljudi čine sve kako bi izbjegli trošak na skupe kino karte i traže razne druge načine gledanja filmova ili preko televizije, ili krađom preko interneta, ako sam napravio film zbog kojeg ljudima neće biti žao otići u kino, onda sam postigao ono najbitnije.

Iako je riječ o filmu u kojem prevladavaju tmurne note separativnog odrastanja sestara, izbjeglištvo u dijasporu, seks između mladića i znatno starije žene koji je još na nekoj granici incestuoznosti, smijeha u publici na obje festivalske projekcije 'Kotlovine' nije nedostajalo. Čini se da je publika više pažnje davala samim likovima i širem kontekstu njihovih odnosa što je rezultiralo čestim poistovjćivanjem situacija na platnu s onima u stvarnom životu. Sličnost obiteljskih odnosa prikazanih u ovom filmu s onima u stvarnosti je toliko bliska Hrvatima da je i Ognjen Sviličić izjavio kako je 'Kotlovina' najbolji film o nekoj naciji.

Nakon dodjele nagrada u Vukovaru dosta sam pričao o filmu sa Sviličićem i rekao mi je čak da je film objedinio sjever i jug. Kako sam to postigao, i jesam li(?), ne znam to sad reći.

U trenutku kad na domaćim televizijskim kanalima vladaju instant tele novele, sapunice ispraznih i već tisuću puta prožvakanih tema, posebno u ovim novijima u kojima se radnja doslovno balavi, šuška se da spremate prvi hrvatski punokrvni televizijski spin-off i to ovog filma? Glasine su istinite?

Da, želim napraviti serijal sa istim licima koja se pojavljuju u 'Kotlovini', jedan niz priča u kojem će ti isti ljudi biti predstavljeni u zasebnim epizodama. Znači nešto poput serije Madman, to je serija koja se nastavlja u fabulativnom smislu, već se bavi zasebnim sudbinama lica čije su sudbine u nekom momentu isprepletene. Evo, na primjer htio bih snimiti priču o obitelji Markulin, kako je kod njih kod kuće, kako oni žive. Druga priča bi se bavila kako je kad netko završi u bolnici, pa bi bilo prikazano kakav cirkus nastane kad ga cijela obitelj počne obilaziti. Onda sam zamolio svog starog prijatelja Pavla Pavličića da napiše pet takvih pripovjesti a ja bih onda trebao to još malo doraditi. Međutim, Hrvatska televizija je projekt glatko odbila i sad se moram sam snalaziti.

Tomislav Radić
Tomislav Radić

Jeste li likove za film tražili u nekim sebi bliskim osobama?

-Ne, osmislio sam ih sam.

Odakle ideja za Kotlovinu?

Mene su oduvijek zanimale te obiteljske priče o okupljanju, kako se svi međusobno svađaju i vole. Kao što me općenito zanimaju priče o običnim ljudima, kako oni žive. Tim sam filmom zatvorio svoju trilogiju 'Pukotine' začetu filmom 'Što je Iva snimila 21. Listopada 2003', a svime me inspirirala pjesma Dobriše Cesarića. Htio sam napraviti film o običnim ljudima, ne ono gdje eksplodira kamion pa ljudi lete nošeni eksplozijom, već nešto gdje je sve puca od eksplozija emocija.

Žeža, odnosno lik Željke iz filma "Što je Iva snimila...' - Anja Šovagović-Despot se ovdje ponovno pojavljuje nakon ali bez muža i Ive...

Da, ovdje je vidimo ponovno nakon razvoda. S njom također planiram snimiti jednu priču, no neće se baviti onime što se zbivalo između ova dva filma, već potpuno novom temom.

Većina hrvatskih redatelja što je duže moguće svoje filmove drže na festivalima i tek nakon što obiđu sve što se obići može i nestanu bilo kakvi izgledi za daljnje osvajanje nagrada, tek onda puštaju film u distribuciju.'Kotlovina' će se u kino distribuciji naći u rekordnom vremenu i to nakon što je tek nastupila na dva festivala.

Mi (filmaši) volimo naglasiti kako je film osvojio nagradu ovdje ili ondje, to je realno gledano irelevantno, bitnije je kako će sama publika primiti film. Ja sam dobio nagradu u jednom španjolskom gradiću koji se zove Ourense, osvojio sam nagradu za scenario i čak sam dobio nagradu od nekoliko tisuća eura. Krasno! Al, nikad čuo nisam za taj festival. Ni prije, ni poslije a takvih festivala ima na pregršt. Festival u pravilu nije način da se dođe do šire publike iako su sami po sebi, potrebni. To posebno vrijedi u Hrvatskoj gdje su male kino dvorane ugašene. Festival u Vukovaru kao i na primjer revija koju u Orašju organizira Ivo Grerugević su potreba, jer tamošnja publika zapravo nema gdje gledati filmove na velikom platnu.

Tomislav Radić
Tomislav Radić na Vukovar Film Festivalu

Iako je čovjek u godinama u kojima bi mnogi već ostvarili svoje planove odlaska u penziju, Tomislav Radić će se rado upustiti u neformalan razgovor o novim radnim tehnologijama, i pritom neće sakriti da je itekako spreman prihvatiti rad s nekim tehnološkim novotarijama u svijetu filma kao što je snimanje DSRL fotoaparatom, a posebno zbog financijske skučenosti u kojoj mnogi traže alternativne načine na koje bi mogli što kvalitetnije snimiti film. Ali da bi se film uopće prodao potreban je novac za reklamu. 

U Hrvatskoj osim što je potrebno snimat više filmova, potreban je ili bolji sustav financiranja, ili bolja zakonska regulativa prema kojoj bi država ulagala više novaca u film. Redatelj ovdje dobija novac koji je dostatan tek za snimanje filma, već je i za montažu već teže. Kada sam u francuskoj tražio glumicu za jedan film, tamo su me pitali u koliko stotina kopija bi se distribuirao taj film. U Hrvatskoj nikad nitko nije napravio film u nekoliko stotina kopija. Sad kopije više nisu tako presudne i toliko financijsko opterećenje jer je sve digitalizirano ali ostaje pitanje reklamiranja filma, a ono je postalo skuplje.

Tomislava Radića se, kada je njegov mandat na HRT-u u pitanju, uredno stavlja u negativan kontekst devedesetih, i on će priznati sve što mu se stavlja na dušu ali iz samo njemu poznatih razloga će prešutjeti, baš kao i oni koji njegovu ulogu u tim tmurnim vremenima kritiziraju da je za njegovog mandata omogućeno, tada debitantima, danas priznatim redateljima da snime svoj prvi film za pristojan budžet. Odmah po Radićevom progonu sa HRT-a, budžet je smanjen a dramska produkcija državne dalekovidnice je zabrazdila u vode uglavnom neprobavljivog.

No, to su bila neka druga vremena. Ovog trena više brine to što je Tomislavu Radiću odbijen projekt temeljen na filmu koji je osvojio pulsku Zlatnu arenu, na kojem osim prekaljenih glumaca radi i Pavao Pavličić, pisac koji je ostavio dubok trag u hrvatskoj kinematografiji. Ovakav serijal bi barem na kratko televizijsku publiku spasio uhodanih lakonotnih sapunica te donekle revitalizirao sadržaj televizijskih ekrana kao što je to ove godine slučaj sa filmskim platnom i filmom 'Kotlovina'. 

Kotlovina: Trailer

Premda je njegov film 'Kotlovina' u svojoj suštini prikrivena kritika našeg vlastitog licemjerja, svatko tko ga pogleda prihvatit će ga bez ikakve zamjerke ali ne zato jer prihvaća kritiku na vlastiti račun, nego zbog pomirljivog načina na koji je Radićeva kritika prikazana.
Što drugo očekivati od redatelja koji se pomirljivo nosi sa svim kritikama i pohvalama na svoj rad?

Radićevu pomirljivost sa bilo kakvim životnim nedaćama ili ugodama u filmu 'Kotlovina' dočarava lik Dide (Boris Buzančić) koji se publici zapravo najviše svidio.

Cinestar premijera intervju Mladen Šagovac pula film festival discovery vukovar film festival ognjen sviličić interview Timon Kotlovina Tomislav Radić Boris Buzančić Discovery film i Video Što je Iva snimila


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?