Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Gledali smo: Čovjek od čelika

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 16.06.2013. / Autor: Mladen Šagovac Gledali smo: Čovjek od čelika

Najnovija verzija Supermana s naslovom "Čovjek od čelika" (Man of steel) dolazi s neizbježnom alegorijom na najpoznatijeg civilizacijskog heroja s nadljudskim moćima posljednja dva milenija. Da sad ne nabrajamo sve referentne spojnice jer bi to moglo pokvariti užitak u fantazijskom akcijskom filmu spomenimo se onih najosnovnijih i najvidljivijih. Njegova "kolijevka" je smještena u nekoj vrsti štale (zapravo sjeniku što nije daleko od pojma štale), nitko od susjeda ne pita kako je njegova majka zatrudnjela, ima "nebeskog" i zemaljskog oca, pristaje se svojevoljno žrtvovati za dobrobit čovječanstva kojem je poslan kao "nada" i "spasenje", a kao odgovor na strahove njegove biološke majke Lare da njen sin neće biti prihvaćen na Zemlji, Kalov biološki otac Jor-El izjavljuje - "On će za njih biti Bog".

Čovjek od čelika

Nemojte živjeti u zabludi, nije ovo novost isključiva za ovu ekranizaciju. To je tako još iz prve polovice prošlog stoljeća kad se Superman pojavio kao stripovski superheroj. Zahvaljujući tome i takvom superheroju strip je i pretvoren u industriju koja je nakon pojave Supermana eksplodirala iznjedrivši u manje od godinu dana petnaestak novih ubermenscha.

"Čovjek od čelika" počinje na devastiranom te izuzmemo li tehnologiju potpuno ogoljenom Kryptonu. Ovo je nova vizura Supermanove rodne grude i potpuno je drukčija od one ranije prikazivane. Umjesto leda i kristala, sad smo suočeni s planetom koji vidljivo umire i na kojem bi teško tko ikad poželio živjeti. Svijet, u kojem je Superman jedini rođen prirodnim porodom, suočen je s uništenjem do kojeg je dovelo pretjerano eksploatiranje prirodnih resursa. No, nadolazeća katastrofa nije jedino što muči Krypton. Društvo je zbog neizbježne katastrofe u rasulu, pa nastaju podijele koje bi opcije spašavanja trebalo iskoristiti. Vodeći znanstvenik Jor-El (igra ga Russel Crowe) zauzima stav da je potrebna katarza kako bi vrsta nastavila postojanje očišćena od civilizacijskih grijeha. Na drugoj strani je general Zod (fantastični Michael Shannon) koji smatra da treba očuvati civilizaciju onakvom kakva je sad. Kako bi osigurao opstojanje vrste, Jor-El krade genetski zapis Kryptonaca, ugrađuje ga u svog tek rođenog sina kojeg šalje tamo gdje će imati nevjerojatne moći - na Zemlju.

Čovjek od čelika
Michael Shannon/General Zod

Scenografija, pa i kostimografija, vezana za kryptonski dio filma neodoljivo asocira na Riddickove kronike, ali to ne predstavlja smetnju u gledanju. Čak pojačava osjećaj promatranja nekog stranog svijeta koji se razvijao drugačije od ovog našeg. Protok vremena u ovom dijelu filma loše je tempiran pa gledatelj nije siguran u kolikom se vremenskom periodu odvija početak jer sve izgleda kao da se odigrava u jednom danu, ili bolje reći jednom dahu. Ovo je potpuno suprotno ostatku filma u kojem se sve, pa i neke konfrontacije odvija poprilično sporo. Uz pomalo prenatrpani scenarij, režija ima svoje gafove, ali se mora priznati da je Zack Snyder sastavio impresivnu i funkcionalnu glumačku ekipu u kojoj su svakako najbolji već ranije napomenut Michael Shannon te Henry Cavill koji kao Kal-El itekako ostavlja impresiju pravog Supermana. Ovo se čak ni ne odnosi na fizičku konstituciju nego na Cavillovu karakternu uvjerljivost. Odrastanje i potraga za identitetom je dočarano kroz nisku demonstracija Supermanovih fizičkih mogućnosti, gdje ga situacije koje proživljava kao odrastao čovjek podsjećaju na događaje iz djetinjstva.

Čovjek od čelika

Osim pretrpanosti scenarija, Davidu S. Goyeru se nema što previše zamjeriti, jer u ovom filmu nema potrebe za previše karakterne slojevitosti. Ona je zaključena faktativnim primjerima nečije dobrote, odnosno zlobe ili neutralnosti. Likovi koji moraju biti slojeviti su bolje razvijani i bolje prezentirani od likova koji se kratko pojavljuju u filmu. Netko će zamijetiti da nema Kryptonita. No zašto bi ga u konkretno ovom filmu uopće bilo? Ionako je to element koji se u stripovima, a kasnije i u filmovima o Supermanu koristio (nekad i prečesto) kao fabularna ekstenzija za jednokratno izjednačavanje snaga ili za preokret kad god bi scenarij došao do mrtve točke. Publici će biti interesantno i to što Lois Lane (Amy Adams) prvo upoznaje Supermana pa tek onda njegov alter-ego Clarka Kenta. No, pitanje je koliko je u današnjem svijetu uopće moguća potpuna anonimnost pojedinca? Ovo pitanje je također tema kratke epizode na kraju filma gdje Superman američkom generalu Swanwicku (Harry Lennix) kaže kako im (Americi) neće dopustiti da "gledaju gdje vješa svoj plašt". Tu je i fantastično zamišljen i realiziran general Zod. Michael Shannon se pokazao savršenim glumcem za vrlo jezgrovitu ulogu u kojoj mora dočarati glavnog antagonista koji lišen svoje civilizacijske prošlosti postaje pravi ogorčeni tragičar gladan osvete. Rođen da bude ratnik, odgajan da razmišlja kao ratnik i na kraju umire kao ratnik. Porobi, eksploatiraj, uništi. Opskuran način razmišljanja fantastično prikazan kroz kompleksne epizode bijesa i urođene averzije prema bilo čemu inferiornom ili suprotstavljajućem.

Čovjek od čelika

Slika/fotografija Amira Mokrija je odlična, konverzija u 3D neloša tako da je "Čovjek od čelika" gledljiv i u tom formatu. A akcija u filmu je grandiozna u svoj sili destrukcije koju nosi sa sobom. Scene makljaže su do sad najžešće viđene, naspram ovoga čak i prošlogodišnji sukob Osvetnika (Avengers) s Chitaurima izgleda kao "uljudna" tučnjava gdje se pazi da ne bude previše kolateralnih žrtava. Ovdje je destrukcija tolika da je nemoguće izbjeći usputna stradavanja. Vjerojatno je nabildana minutaža baš akcijskih scena ujedno i razlog zašto su filmski kritičari podijeljeni kad je u pitanju film "Čovjek od čelika". Nakon što pogledate film "Čovjek od čelika" odmah vam je jasno na što su mislili Spielberg i Lucas kad su nedavno na jednoj panel raspravi u Sveučilištu Južne Kalifornije lamentirali o tome kako će se odlazak u kino pretvoriti u doživljaj kakvog sportskog eventa. Dio filma koji je prikazan u jednom od foršpana, a u kojem Superman prvi put isprobava svoje letačke sposobnosti, režiran je kao foršpan za dokumentarni film o nekom sportašu ili sportskoj klasi. Ipak se sve u filmovima o superherima na kraju svede na finalni okršaj dvije suprotstavljene strane koje snage najčešće odmjeravaju mišićima.

Čovjek od čelika

Vidi se da su Snyder i Nolan doslovno prihvatili izazov bačene rukavice od strane Marvelovih superheroja i na to odgovorili punom Supermanovom snagom. Ako je tako, možemo reći da je Superman dostojno odgovorio Iron Manu. Zapravo sve se svodi na rivalstvo DC Comicsa i Marvela te ako ćemo pak tako razgovarati onda je čak uz poneke redateljske gafove Superman i u svojoj trećoj ekranizaciji naspram Iron Mana (bogataškog bahatljivca oboružanog ubojitim tehnološkim igračkama i jeftinim humorom) - Bog.

Russell Crowe superman recenzija kritika imax Mladen Šagovac Amy Adams Zack Snyder henry cavill supermen Kevin Kostner


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?