Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Druga strana ljubavi - neromantični romantični filmovi

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 14.02.2012. / Autor: Katarina Starčević

Priča o ljubavnim filmovima počinje otprilike na početku odbrojavanja nove ere. Kao i za Olimpijske igre i demokraciju, stari su Grci krivi i za – ljubavne romane. Dok su se muškarci zabavljali s dječacima, a žene ostajale kod kuće, grčki je ljubavni roman ispisao sudbinu ljubavi lijepa mladića i lijepe djevojke: zaljubljivanje, sreća ugrožena nekom preprekom, otklanjanje poteškoće i povratak ljubavi. I tako je već tada zapečaćen tijek ljubavnih priča. Kroz stoljeća je ova grčka priča varirala, ali gotovo tek neznatno.

U 19. je stoljeću dospjela u ruke Jane Austen, koja joj je malo izmijenila putanju. Njezini lijepi junaci tek pri kraju priče spoznaju svoju zaljubljenost, ali sam završetak ne iznevjerava tradiciju: oni žive sretno do kraja života.

Dvije su verzije priče (sa sličnim elementima) stvorile kosture ljubavi u književnosti – i na filmu. Romantične komedije tako slijede dva ustaljena obrasca: a) tipični likovi – zaljubljivanje – prepreka – happy end, b) tipični likovi – negiranje ljubavi – zaljubljivanje – happy end. Tzv. rom-com je postao stalno boravište zgodnih, vitkih plavuša (ali i inih boja), savršeno osunčanih nogu, te muškaraca s pločicama, lica s postera na zidovima tinejdžerica. Odnosno, Kate Hudson, Julie Roberts, Reese Witherspoon, Richarda Gerea, Matthewa McConaugheyja… Oni utjelovljuju tipične likove: lijepu, čistu, ali odvažnu djevojku i lijepa macho muškarca, nježna iznutra. I dok lijepa Kate i njezin bivši muž Matthew u bespućima podvodnoga svijeta pronalaze blago, ali i svoju ljubav, Carrie Faca ostavlja na vjenčanju, ali se ne zaboravi iskupiti na kraju filma. Kino dvorane su ispunile devetnaestostoljetne priče i priče iz stare Grčke, samo u novome ruhu.

Ali ova je tradicija izvor i druge strane priče. Druge strane ljubavi. Više nije riječ o varijaciji početnoga, grčkog koncepta: riječ je o njegovoj inverziji. Ta se inverzija poigrava svim elementima romantične komedije, što rezultira njezinom izokrenutom slikom. Svojevrsne antiromantične romantične komedije prvenstveno određuju njihovi likovi koji se ne mogu uvući u obličja tipičnih likova. Oni su sramežljivi, nespretni, zbunjeni, previše samouvjereni, s neriješenim problemima iz bivših veza, a one su moderne djevojke, otvorene, ukočene, ali smione ili čak ni nisu djevojke. Izgled se likova, njihove osobine, pa i sama količina, razlikuju od filma do filma te je nemoguće izraditi neki njihov kalup. A ukalupljivanju izmiču i ostale sastavnice romantičnih komedija = zaljubljivanje, prepreka, negiranje, happy end.

Druga strana ljubavi tako sadrži mnogo priča. Ovo možda jest 29 dana ljubavi, ali ovo nisu ljubavne priče. Barem ne klasične.

PRETHODNA STRANICA 4 OD 4
4

"500 dana (ljubavi)" - Ne tako ljubavna priča

Nakon što sveznajući pripovjedač gledatelje upozori da u filmu koji gledaju neće dobiti ljubavnu priču, unatoč tome što je to priča o dečku koji upoznaje djevojku, film gotovo knjiški (s natruhom "Amelie") predstavlja svoje protagoniste. Sami su likovi već potvrda potpuno izvrnute ljubavne priče. Tipični junak i tipična junakinja mijenjaju mjesta. "Dečko" se zove Tom (Joseph Gordon-Levitt) i on je zapravo ženski dio para. Tom odmalena mašta o Mrs. Right i vjeruje u srodne duše – a srodnost pronalazi u slušanju iste glazbe, Smithsa. Dane provodi analizirajući svaku njezinu riječ, i način na koji ju je izrekla, donoseći često preuranjene zaključke. On njoj pruža prilike da napravi prvi korak (npr., pušta Smithse na svom kompjuteru), a nakon prvoga poljupca odmah javlja najboljem prijatelju što se dogodilo. "Cura" se zove Summer (Zooey Deschanel) i ona je zapravo muški dio para. Summer ne čeka Mr. Righta i ne vjeruje u srodne duše i sudbinu. Ona njemu prva priđe i ona njega prva poljubi. Ne traži ozbiljnu vezu i ne želi etiketu "Nečija cura" – smatra da žena može biti i sama, te se samo zabavljati s muškarcima. Njezino uvjerenje Tomov prijatelj popraća riječima: "Tako mi svega, ti si muško!"

Potvrdivši time raspodjelu uloga u ovoj priči, Summer je ta koja shvaća besmisao veze pune svađa i prekida taj odnos Sida i Nancy. "Summer, Sid je ubo Nancy sedam puta kuhinjskim nožem. Shvaćam da smo imali nekih nesuglasica, ali… čisto sumnjam da sam Sid Vicious." "Ne, ja sam Sid."

Tako se pripovjedačevo upozorenje s početka filma potvrđuje već par scena poslije: veza se prekida. Film se tako gradi izmiješanim obrascem, pa nakon prekida slijedi dio koji mu je prethodio – zaljubljivanje. No iako gledatelje vodi kroz sretne trenutke veze, film im naglim skokovima na ono mračno razdoblje poslije razbija nadu da će možda sve ipak biti dobro. Jer prepreka je već naznačena (prekid), i budući da je ona za Summer nerješiva i predstavlja joj početak nečega novog, Tomu predstavlja kraj svega.

Iako ona nije fizički prisutna, i preostalih 200-tinjak dana Tomove ljubavi prolazi u znaku Summer – i teškoga prihvaćanja činjenice da za njihovu vezu nije napisan happy end. I kada se poljulja vjera u sudbinu, Tomu preostaje samo čekati. Jer nakon ljeta dolazi jesen…
PRETHODNA STRANICA 4 OD 4

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Valentinovo Specijal Neki to vole vruće katarina starčević druga strana ljubavi 500 dana ljubavi vicky christina barcelona druga strana kreveta

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?