Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Mjesto tišine (2018) - Artistički horor koji mijenja paradigme

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 09.04.2018. / Autor: Ratko Martinovic Mjesto tišine (2018) - Artistički horor koji mijenja paradigme

'Crossover' žanrova trend je koji krasi glazbenu scenu godinama. Ciljanje na širinu tržišta dvosjekli je mač koji s jedne strane ostvaruje veći doseg, no s druge strane komercijalizira i trivijalizira konačni proizvod. U filmu je priča identična - superjunaci su otvorili ovaj široki front, a drugi naslovi uskaču u vagon. John Krasinski snimio je trend i odlučio promijeniti njegove osnovne zakonitosti. Banalizaciju za mase zamijenio je artizmom, 'mainstream' metu privukao je originalnim temama i društvenom kritikom, a populaciji se odlučio obratiti originalnošću, emocijom i specifičnim tempom nauštrb prilagodljivosti, akciji i ogromnom budžetu. Već je 'Obećanom zemljom' (2012.) na sebe nabacio nemala svijetla pozornice - kritizirajući frakiranje, koncept kojeg suvremena Amerika ili uopće ne prepoznaje ili uzima zdravo za gotovo. Produkcijski nos prezentira financiranjem odličnog 'Manchester by the Sea', a životnu priču 'The Hollars' promovira na Sundanceu izgubivši nemal novac kino neuspjehom. Nije se predao, i za tu hrabrost pomazila ga je sreća. Naime, otkriva scenarij dvojca Scott Beck - Bryan Woods koji je prvotno osmišljen kao dio franšize 'Cloverfield', dodaje elemente 'Aliena' i duo ohrabruje da ustraju na stvaranju nijemog filma. Sve ostalo vrlo lako može postati povijest.

Već je prvi vikend u kinima otkrio šokirane izraze lica glavešina velikih studija. Nevjerica kako film s relativno malim budžetom bez medijske strategije, 'hypea' i uz prilično snažnu konkurenciju može povući više desetaka milijuna dolara zapravo je samo dokaz bahatosti onih koji smatraju da su prezentacije bitnije i od forme i od sadržaja. Film je po svemu originalan. Osjete se elementi navedenih uzora, no ne prozirni komercijalni način već više kao okosnica i suptilni 'hommage' - neće vas ni sekunde zasmetati atmosfera čiji su okus i miris možda već viđeni, no nipošto u ovom okviru. Artistički pristup i inteligentne postavke trilera odvajaju ga od horora, a elementi magijskog realizma od spekulativne fikcije i znanstvene fantastike. Redatelj je tako miks žanrova iskoristio da bi eskivirao njihove zakonitosti, ne i da bi eksploatirao njihove najsnažnije strane. Zato je film paralelno i posve nekomercijalan i veliki hit. I fascinantno je da u svijetu političke korektnosti i dodvoravanja rubnim društvenim skupinama koristi najbolje od oba aspekta, a pri tome neće povrijediti ni nagaziti osjećaje najvećih protivnika takvog naracijskog pristupa. Dojma sam da će povezati i liberalne i lijeve i desne spektre, čiji sukob se nerijetko koristi kao platforma za dodatnu zaradu.

Krasinski je uz sve to maestralno odglumio sve što si je sam zadao, a Emily Blunt može jedino žaliti što je film izašao ovako svježe nakon Oskara, dovoljno kratko da ne bi ušao u raniju konkurenciju i dovoljno dugo da će imati probleme za sljedeću. Pravi punokrvni suvremeni 'crossover' tako će u istu interesnu skupinu povezati gotovo sve fanove fikcije - od SF fanova, Fantasy ljubitelja, horor publike do spomenutog magijskog realizma i nadrealističkog artizma. Jednostavnost mu je istovremeno i kompleksnost, a radnja ima tu dozu suptilnosti da vas paralelno i opije i tjera na razmišljanje. Sve je već viđeno, no opjevano na do sada neviđen način. Redatelj je nakon ovoga definitivno zaslužio da mu se tepa kao 'nekom novom klincu' koji priču priča tako romantično da je zapravo nebitno što sama priča (raz)otkriva. Nije mu potreban ni neki strašan budžet ni prevelika glumačka ekipa ni vlastiti scenarij ni epski soundtrack. On jednostavno sve nabaci na vlastiti mlin i u njemu stvara okvire potrebne za ples publike i kritike. Rijetko kada su ova dva faktora zadovoljena u ovoj maniri. I zato ne treba bježati od epiteta o ovom ostvarenju - ako već nije kultni, onda je zasigurno najoriginalniji horor posljednjih godina, stvoren kistom za čija će se djela još čuti...

horor Emily Blunt John Krasinski nijemi film Mjesto tišine Scott Beck Bryan Woods


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?