Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Povratnik (2016) - Dijabolički (nad)realizam godine

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 04.01.2016. / Autor: Ratko Martinovic Povratnik (2016) - Dijabolički (nad)realizam godine

PovratnikPovratnik (2015)The Revenantredatelj: Alejandro González Iñárrituuloge: Tom Hardy, Leonardo DiCaprio, Domhnall GleesonViše informacija o filmu »8.5

Kada se Alejandro G. Iñárritu uhvati redateljske palice, izuzetno je teško ostati nepretenciozan. Najveći izdanak meksičke Televise desetljeće je proveo u subverziji i 'underground' Z filmografiji, sve dok nije odlučio kreirati 'Babel', a osam godina kasnije i pokoriti sve što se pokoriti može - najkontroverznijim filmom godine 'Birdman', koji je i dan danas vječita svađa među svim filmofilima. Je li riječ o besprijekornoj groteski holivudske stvarnosti ili precijenjenom preseransu koji erektivno uzdiže akademske margine? Meni osobno taj film predstavlja sve što jedan uradak treba predstavljati - poeziju scenarija, dobre kamere i režije, te vrhunskih rola. I onda, u svoj sili blockbustera čak je i tradicionalno ukočena Akademija (s velikim 'A'), napaljeni Hollywood i akcije željna publika za najiščekivanije ostvarenje godine odabrala upravo 'The Revenant'. Čak je i famozni 'Star Wars' za kritiku ostao nekako ispod radara.

Iñárritu je uvijek imao petlje pa se ovaj puta usudio uzeti djelo stanovitog Michaela Punkea 'The Revenant: A Novel of Revenge' i onda ne samo ne ekranizirati isto nego je uporabio samo određene dijelove, a autoru je 'platio za diskreciju'. Netko bi rekao da je takvoj 'prostituciji' prethodilo solidno financijsko 'uvjeravanje', no dobro poučeni ranijim iskustvima - vrlo je moguće da je autoritet redatelja odigrao presudnu ulogu. I naravno sveprisutni 'antioskarovski' duh Leonarda DiCaprija. Prije nego je uopće i izašla priča o samom filmu, Internetom su kružili gifovi u kojima će Hardy poput McConaugheya odglumiti jedvitu rolu s Leom i onda mu u drugom filmu (špekuliralo se o 'Legendi') preoteti kipić za glavnu ulogu. To se ipak neće dogoditi - Hardy se u tom filmu unatoč vrlo dobroj glumi braće blizanaca nije u potpunosti nametnuo i ostaje dojam da 'ipak nešto nedostaje'.

Što se nikako ne može ustvrditi i za 'Povratnika'. Tu je doslovno rasturio s rolom Johna Fitzgeralda dok je, moram priznati, DiCaprio istina odglumio u svojoj visokoklasnoj kategoriji, no sam lik Hugha Glassa nekako nije oblikovan do same srži. Nećemo ulaziti previše u radnju - riječ je o po kritičarima 'klasičnoj osvetničkoj priči', ali jednostavno moram poentirati da je ovdje sve jako daleko od riječi 'klasična'. Fotografija Emmanuela Lubezkog, egzistencijalne manire i samo okruženje snimanja, fenomenalan odabir akustike i soundtracka, radikalni realizam i neizostavna scena s medvjedom gledatelja u potpunosti uvlače u savršenu atmosferu - koža vam se naježi, zima vam je pored radijatora, iz usta izlazi topao zrak, a svim svojim emocijama osjećate surovost prirode koja trenutak igra u vašu korist, a trenutak vas prepušta vlastitim zakonitostima.

Ovo nije neki osvetnički raspašoj nego vrlo britko odrađen film transformacije glavnog junaka, i to u jednom simbolički vrlo interesantnom pravcu. Od čovjeka koji je žrtvovao sebe radi vlastite nepoćudne supruge (riječ je o Indijanki) i 'zabranjenog' djeteta do izuzetno samosvjesnog, opakog i odlučnog 'robota' koji odlučuje žrtvovati druge radi osvete najmilijih. Redatelju doduše zamjeram vrlo nesuptilnu i očitu simboliku cikličnosti života i karme koja ovaj puta djeluje u junačkom putovanju koje bi po definiciji više podsjećalo na 'antijunačko'. Junak koji je humanistički nastrojen, grubo je iniciran u stvarni svijet medvjeđim napadom, duhovni vodič mu je preminula supruga, a jedina mu je inspiracija osveta? Agape 'veliko djelo' kao točka transformacije nije poput Pinokijevog u demijurškoj transformaciji u čovjeka nego upravo suprotno - pretvaranje u sve ono što humanistička filozofija na jedan način brani.

No, Iñárritu ovakvom prezentacijom priče ne stremi ka nekom negativnom aspektu već pokušava čovjeka podvrgnuti zakonima prirode, istim onim surovim segmentima koje štuju glavni protagonisti cijele priče - Indijanci. Bijelci siluju, ubijaju, kradu, prodaju, varaju... Indijanci samo čuvaju ono što im je priroda podarila i traže vlastite preživjele. Ukoliko je Odabrani neka vrsta 'crne ovce', onda je na kraju i naš antijunak na jedan način ipak junak. Dakle, smisao treba tražiti u kutu gledanja i perspektivi - jer svijet nije objektivna nego subjektivna premisa. Ne postoji apsolutno dobro ili zlo već samo različite interpretacije. I svakome od nas jednog dana dođe medvjed koji zapravo ukazuje isključivo na koga možemo računati. Često zaključimo da možemo računati samo na sebe... Iako je najistaknutija očigledna kvaliteta filma realizam, mislim da je ovo ipak nadrealna majstorija uz veliki okršaj simbolike i dijabolike. Neka pobjedi bolji! A hoće li DiCaprio slaviti, bit će itekako zanimljivo vidjeti...

Leonardo DiCaprio Tom Hardy The Revenant Michael Punke Povratnik Alejandro G. Iñárritu simbolika dijabolika surovost priroda


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (1)

Nika44 22.01.2016. u 22:57:17 Evo, baš se vraćam iz kina, još uvijek mislim na film, na sjajnog Leo, izvrsnog, Toma, na tu tako krvavu priču smještenu u nevjerovatno dobro snimljen krajolik, na odličnu muziku, ukratko na odličan film. Iako nisam ljubitelj krvavih scena mislim da su na neki način kontrapunkt veličanstvenoj prirodi. Bravo Ajelandro, bravo Leo, Tom,fenomenalna fotografija......
Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?