Osmi 25 FPS prikazuje uzbudljive filmske eksperimente i slavi filmsku vrpcu

NAGRADE I DOGAĐANJA / OBJAVLJENO: 20.09.2012. / Autor: Moj Film Osmi 25 FPS prikazuje uzbudljive filmske eksperimente i slavi filmsku vrpcu

Uz kremu recentne produkcije eksperimentalnog i avangardnog filma koja konkurira za festivalske nagrade, osmi 25 FPS u svojim popratnim programima nudi raznovrsno obilje filmskih radova koje su na posebne teme kurirali članovi žirija (Mara Mattuschka, Sergio Fant i Daïchi Saïto), prikazuje izbor iz nove domaće eksperimentalne produkcije i nastavlja s unikatnim i vrlo posjećenim programima Expanded Cinema. U osvit 2013, za kada je najavljen prestanak proizvodnje filmske vrpce, Festival 25 FPS programom Ode filmu slavi medij s kojim je započela filmska umjetnost te u čast 60 godina Kino kluba Split, rasadnika filmskih talenata, prikazuje izbor filmova koji nekoliko desetljeća nisu vidjeli mrak projekcijske dvorane. Među filmovima KKS-a posebno se ističe prvi domaći feministički eksperimentalni film Žemsko Dunje Ivanišević. Posebna festivalska poslastica je prikazivanje kultnog filma još kultnijeg redatelja Alejandra Jodorowskog - Sveta planina. Film je bio bunkeriran cijelih 30 godina te je prikazivanje na Festivalu 25 FPS njegova ekskluzivna hrvatska kinopremijera.

Sveta Planina
Prizor iz filma "Sveta Planina"

Na jučer održanoj najavnoj konferenciji za novinare organizatorice i selektorice programa konkurencije osmog po redu Festivala 25 FPS, Marina Kožul i Sanja Grbin, te programski suradnik Mario Kozina predstavili su cjelokupni program, konkurenciju i popratne programe, članove žirija i njihove posebno kurirane programe kojima se predstavljaju zagrebačkoj publici.

U natjecateljski program festivala izabrali smo 32 filma. Podijelili smo ih u 8 cjelina, no iako su žanrovski i stilski različiti grupirali smo ih pod zajedničke nazivnike. Od samih filmova izdvojila bih nekoliko filmaša koji su već bili naši gosti na festivalu, primjerice Matthias Müller koji je 2007. bio član žirija a ove godine u paru s Christophom Girardetom predstavlja film Meteor kojim ostaje vjeran svom radu s ''found footage'' filmom. Izdvajam i Telcosystems, trojac iz Nizozemske, koji je 2008. dobio Grand Prix 25 FPS-a a kasnijih su godina nastupali na našim Expanded Cinema programima u Teatru &TD. Ove se godine predstavljaju svojevrsnim apstraktnim spektaklom, vizualnim komentarom na otkriće ''Božje čestice'' odnosno Higgsova bozona. Posebno izdvajam rad singapurskog predstavnika na Venecijanskom bijenalu 2011. godine, Oblak neznanja Tzu Nyen Hoa. Vizualno impresivan rad mladog autora koji ozbiljne teme obrađuje na način koji bi najprije mogli prispodobiti sa spotovskom vizualnošću.

- predstavila je Marina Kožul mali dio raznovrsnog programa konkurencije koji ove godine, za razliku od prijašnjih, prikazuje filmove do čak sat vremena trajanja. U natjecateljskom programu nalaze se i dva filma domaćih autora: 'Od do' Mirande Herceg i 'We saw nothing but the uniform blue of the Sky' Damira Očka.

Od do
Prizor iz filma "Od do"

Filmove u konkurenciji za glavne nagrade festivala ocjenjivat će žiri u sastavu: Mara Mattuschka - produktivna i originalna umjetnica i filmska autorica bugarskog podrijetla koja živi i radi u Beču, Sergio Fant - talijanski filmski programer za kratki i eksperimentalni film, bivši kurator programa Orizzonti na venecijanskoj Mostri te na festivalima u Locarnu i Trentu, te Daïchi Saïto - kanadski Japanac, filmski autor dobitnik Nagrade Fujifilm na 25 FPS-u 2009. godine. Svi oni predstavit će se zagrebačkoj publici posebno kuriranim programima. Vidjeti ćemo svojevrsnu malu retrospektivu radova iz bogatog opusa Mare Mattuschke, Sergio Fant predstavit će se programom Kućna kretanja u kojem se bavi prostorima u kojima boravimo, selidbama, prenamjenama stambenog prostora u radni itd. Daïchi Saïto će u sklopu svog programa Obred inicijacije prikazati filmove njegovih filmskih uzora, među kojima se nalaze radovi velikana eksperimentalnog filma Kena Jacobsa i Stana Brakhagea. Žiri domaće kritike odlučivat će o najboljem filmu u sastavu: Igor Bezinović, Ivan Ramljak i Bojan Mucko. Svaki član međunarodnog žirija dodjeljuje po jedan Grand Prix, Festival 25 FPS dodjeljuje nagradu Fujifilm, a gledatelji biraju dobitnika nagrade publike.

We saw nothing but the uniform blue of the Sky
Prizor iz filma "We saw nothing but the uniform blue of the Sky"

Prošlost i budućnost filma ogledaju se u festivalskim programima Focus on Croatia i Mediteranske fosforescencije: 60 godina Kino kluba Split. Focus on Croatia prikazuje najzanimljivije domaće radove autora koji propituju film i njegove mogućnosti među kojima se nalaze ravnopravno autori Kino kluba Zagreb (Lucija Bušić, Mare Šuljak) i već etablirani domaći autori poznati festivalskoj publici (Marko Meštrović, Petra Zlonoga). Mediteranske fosforescencije: 60 godina Kino kluba Split prikazat će ekskluzivan i iznimno vrijedan opus ovog plodnog kinokluba, svojevrsnog rasadnika filmskih talenata, u sklopu kojeg se nalazi i biser Dunje Ivanišević, film Žemsko, prvi hrvatski feministički eksperimentalni film koji je desetljećima bio zaboravljen u arhivu. Zvučnu pratnju ovim filmovima izvedbom uživo osigurat će domaći avant-rock sastav East Rodeo. Taj jedinstveni događaj dio je popularnog i pomalo ekstravagantnog programa Expanded Cinema u sklopu kojeg će zagrebačku publiku svojim svjetski priznatim instalacijama i performansima počastiti cijenjeni umjetnici Luis Recorder, Sandra Gibson i Olivia Block te Lis Rhodes čija dvoekranska instalacija s dva 16 mm projektora u Zagreb dolazi ravno iz londonskoga muzeja Tate.

Žemsko
Prizor iz filma "Žemsko"

Programski suradnik Festivala 25 FPS, Mario Kozina, na samom je kraju predstavljanja ovogodišnjeg programa okupljenima  obznanio i jednu hvalevrijednu hrvatsku premijeru svjetskog kultnog filma redatelja izrazito kultne sljedbe. Nakon što je 30 godina bio bunkeriran, film Sveta planina čileanskog redatelja Alejandra Jodorowskog prvi će put biti prikazan na domaćem kinoplatnu, i to u sklopu festivalskog programa Kino 23. Sveta planina duboko je inspirirana tarotom i psihomanijom – psihičkim liječenjem putem magije, snimana je pod utjecajem tada iznimno popularnih psihoaktivnih droga poput LDS-a ili halucinogenih gljiva te obiluje misticizmom i kršćanskom ikonografijom. 'Otvorite svoje čakre na zatvaranju osmog 25 FPS-a u subotu 29. rujna u elitnom terminu u 23.00 sata u kinu SC', pozvao je Kozina zainteresirane na ovu ekskluzivnu projekciju.

Oblak neznanja
Prizor iz filma "Oblak neznanja"

Za vrijeme trajanja Festivala 25 FPS u MaxTV videoteci moći će se pogledati izbor radova iz programa 25 FPS-a: S.O.S. Extraterrestria autorice Mare Mattuschke, Mišja palača Haralda Hunda i Paula Horna, Aktivacija prirodnog procesa #3: Cvat Hichama Berrade te Čarolija za početnike Jesse McLean. Promotivna akcija koju čekamo s velikim veseljem omogućena je u suradnji s partnerom Hrvatskim telekomom, a filmovi će gledateljima biti dostupni bez dodatne naknade.

Festival 25 FPS počinje 25. i traje do 30. rujna, održava se u zagrebačkom SC-u, a sve projekcije, kao i program Expanded Cinema, besplatni su.

Službena stranica festivala 25 FPS

festival 25 fps eksperimentalni film festival eksperimentalnog filma sc