Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Izbor naslova 12. Zagreb film festivala - Ludi ritam ZFF-a

NAGRADE I DOGAĐANJA / OBJAVLJENO: 15.10.2014. / Autor: Mladen Šagovac Izbor naslova 12. Zagreb film festivala - Ludi ritam ZFF-a

Promatrati izbliza nečiji umjetnički uspon te imati priliku pratiti prve festivalske korake umjetnika čiji se potencijal tek u potpunosti otkriva nevjerojatan je osjećaj uzbuđenja. Još je fascinantnije promatrati s koliko entuzijazma zagrebačka filmska publika iz godine u godinu ljulja Zlatna kolica zagrebačkog filmskog festivala u kojima odrastaju talenti nezavisne filmske produkcije.

Precizno osluškivanje međunarodnog umjetničkog bila te prezentiranje neporecivih filmskih talenata duboko je zagrebačku publiku vezalo uz ZFF. Nakon prošlogodišnjeg fenomenalnog jesenskog filmskog ručka, ove godine je produkcija Zagrebačkog filmskog festivala priredila ludi ritam fenomenalnih naslova. Kada je selekcija glavnog programa u najmanju ruku fantastična, teško je izdvojiti preferirane naslove a još je teže prognozirati tko bi mogao biti pobjednik. Prvi film u tom izboru je i prvi film u rasporedu ovogodišnjeg izdanja Zagreb film festivala. Dobro je što će film biti prikazan u tri termina pa ga imate fer šansu pogledati i bilo bi dobro da to učinite.

Ničije dijete - Vuk Ršumović

Sigurni hit ovogodišnjeg Zagreb film festivala biti će film "Ničije dijete" koji prikazuje zaboravljenu priču o Harisu Pućurici, divljem dječaku kojeg lovci u Travniku pronalaze s vukovima. Debi beogradskog redatelja Vuka Ršumovića na filmsko platno donosi glumačku senzaciju maloljetnog Denisa Murića u ulozi divljeg dječaka. Scenarij je zajednički rad Ane Tomović i Ršumovića te detaljno prikazuje proces Harisove socijalizacije i uklapanja u njemu potpuno nepoznati svijet. Ono što ga čini vanrednim filmskim djelom jest priča u kojoj Ršumović personifikaciju nekoga univerzalnog, dakle lišenog identifikacije, nametanjem identifikacije pretvara u osobu s nacionalnim identitetom. Koliko je "Pućke" neopterećen društvenom identifikacijom dakle nečim njemu besmislenim vidljivo je u sceni pionirske zakletve kada Haris vidi da sudjeluje u nečem posebnom ali da ne shvaća poantu te svečanosti.

Trailer - Ničije dete

Ovaj izvrstan filmski rad svakako je jedno od boljih regionalnih ostvarenja godine. Na venecijanskom bijenalu film je osim ovacija publike, kao i njihove nagrade, nagrađen još za najbolji scenarij i nagradom FIPRESCI čime je proglašen najboljim filmom programa Horizonti i Tjedna međunarodne kritike. Nevjerojatan mladi glumački talent nalazi se unutar Denisa Murića, no pritom ne valja zanemariti redateljsku umješnost da izvuče taj maksimum i uklopi ga u ovaj fantastičan film. Ljubitelji drame kao i tema koje istražuju pitanje identifikacije pojedinca svakako će se potruditi dograbiti ulaznica za ovo remekdjelo. Film koji će vam u svojim najtežim trenucima izazvati snažne trnce suosjećanja s glavnim junakom koji na kraju razočaran svijetom identifikacije odluči odbaciti nametnuto uniformiranje. Svakako jedan od boljih filmova uopće koje ćete imati prilike pogledati ove godine i vjerojatno film za koji će se tražiti karta više.

Kalvarija - Michael MDonaugh

Nakon uspješne crne komedije "Čuvar zakona" (2011) John Michael McDonaugh odlučio se vratiti ruralnoj Irskoj i to ovaj puta, iako se ponovno radi o crnoj komediji, sa znatno ozbiljnijom temom. Svrha "Kalvarije" je iznijeti otvorenu kritiku katoličkoj crkvi zbog brojnih zataškavanja svećeničke pedofilije koja su potresala Irsku.

"Što bi se promijenilo i da je još uvijek živ? Kakvu korist bi imali i da ubijem gada? Nikakvu korist. Nema smisla ubiti lošeg svećenika. Već dobrog... To bi bio šok. S tim bi već nešto postigli. Ubit ću te, oče. Ubit ću te, jer nisi napravio ništa loše. Ubit ću te, jer si nevin" - Ocu Jamesu dok sjedi u ispovjedaonici postavlja pitanje i prijeti nepoznati mještanin kojeg je u mladosti silovao svećenik.

Kalvarija - režija, John Michael McDonaugh

McDonagh odmah na početku filma publici objašnjava kontekst svog filma i tretmana koji je namijenio glavnom liku kojega tumači izvanredni Brendan Gleeson. Redatelj je kroz dvanaest postaja kalvarije odlučio provući potpuno nevinog čovjeka kako bi poput Isusa iskupio grijehe drugih ljudi. "Kalvarija" je znatno tjeskobnija od kultnog McDonaughovog debija te gledatelju dopušta vrlo kratke humoristične epizode. Ovaj snažan i prilično mračan film nabijen duhovnošću u Zagreb stiže s nagradom berlinskog Ekumenskog žirija što je, pored činjenice da mu je autor redatelj čiji filmski debi posjeduje epitet kultnog filma, snažan zalog. Osim toga "Kalvarija" obiluje svjetski priznatim glumačkim imenima kao što su Chris O'Dowd u ulozi ogorčenog mesara kojeg vara supruga, Kelly Reilly u ulozi Jamesove kćeri Fione, Aidan Gillen (Maloprstić) kao kirurg u obližnjoj bolnici te još Domhnall GleesonM. Emmet Walsh i David Wilmot.  Po svim pravilima publika države u kojoj katoličanstvo, htjeli mi to ili ne, sudjeluje u svim segmentima društvenog života trebala bi se potrgati za kino ulaznice ovog filma.

Laku noć, mamice - Severin Fiala, Veronika Franz

Jezovit film koji istražuje čvorište identifikacije, komunikacije, obiteljskog autoriteta i dječje mašte dolazi iz ruku austrijskog redsteljsko-scenarističkog dvojca Severina Fiala i Veronike Franz koja je i omiljena scenaristica redatelja Urlicha Seidla koji je ovdje producent. Film u čijem središtu su devetogodišnji blizanci koji počinju sumnjati u identitet svoje majke nakon što se sa potpuno umotanim licem vrati s plastične operacije sigurno će se svidjeti ljubiteljima Seidlovog filmskog stila koji filmskoj kritici često služi kao usporedna protuteža stilu Michaela Hanekea.

Laku noć mamice, režija Severin Fiala i Veronika Franz

Da ne bude zabune, ovo ipak nije Seidlov film. Ovdje je samo producent. Tako i ono famozno Seidlovo brisanje granice između stvarnosti i fikcije ovdje ne funkcionira u potpunosti što ipak ovaj film ne čini ništa manje dijelom kinematografije poremećenog već dapače. Naime Lukas i Elias itekako su svjesni stvarnosti, samo u nju nemaju povjerenja. Dječaci nisu potonuli u svijet igre, samo se jednostavno nisu pomirili s činjenicom da je njihova majka prošla kroz ozbiljnu fizičku transformaciju. To njihovo provociranje majke nije igra već očito inaćenje nekome za koga duboko vjeruju da je uljez. Operacija člana obitelji remeti uhodani ritam inače sretne obitelji, što se vidi iz obiteljskih fotografija, stvara poremećaj u odnosima čime majka gubi utjecaj na svoju djecu dok oni gube razum. Jezoviti i zastrašujući film s neizbježnom tragedijom.

Dva domaća filma u konkurenciji

S obzirom na veću lakoću poistovjećivanja, veliko zanimanje očekuje se za filmove "Cure - Život druge" i "Happy Endings". Redateljica Andrea Štaka, nakon prilično uspješnog "Das Fräulein" (2006) vraća se novom ženskom pričnom. Psihološka drama "Cure - Život druge" donosi rekonstrukciju odrastanja u ratom pogođenoj Hrvatskoj.

Priča je smještena u vrijeme nakon opsade Dubrovnika. Linda se s ocem vratila iz Švicarske u Hrvatsku. Njena nova najbolja prijateljica Eta odvodi je u zabranjenu šumu iznad grada. Dvije se cure upuštaju u opsesivnu, seksualno obojenu igru zamjene identiteta koja završava kobnim padom. Linda se sljedećeg jutra vraća sama i postupno počinje zauzimati Etino mjesto u prijateljičinoj obitelji. Linda je u opasnosti da izgubi uporište u realnosti i ostane zarobljena u nekom drugom, rubnom svijetu - svijetu u kojem se Eta iznova vraća kako bi se suočila sa samom sobom.

Cure - Život druge - režija, Andrea Štaka

Inače profilirani filmski snimatelj Darko Šuvak je kao redatelj s filmom "Happy Endings" napravio dobar start u Puli gdje je Anita Matić Delić nagrađena Zlatnom Arenom za najbolju sporednu žensku ulogu, a Areta Ćurković za najbolju glavnu žensku ulogu. Šuvaka je na povratak u hrvatsku kinematografiju navela vijest da je uhićena pljačkašica banaka. Neobična socijalna pojava u Hrvatskoj itekako je dobar povod za film pogotovo kada se radi o zemlji u kojoj je socijalna slika deformirana do neprepoznatljivosti.

Pozadina filma je žena koja je plastičnim pištoljem uspjela opljačkati pet banaka i kladionica u Zagrebu pri čemu se radi o osobi koja ne dolazi iz kriminalnog miljea već iz onoga što se u neka druga vremena zvalo srednji sloj društva. Ankica i njezina najbolja prijateljica Ljilja vode salon za masažu i ne ide im baš najbolje. Ankica je hraniteljica svoje obitelji i brine se za kćer i muža branitelja. Budući da više ne vidi način kako riješiti nagomilane dugove, u očaju se odlučuje opljačkati banku, što joj i uspijeva, doduše nespretno i amaterski. Međutim, opljačkani novac brzo "curi"... "Happy Endings" je inspiriran istinitom pričom o ženi koja je s plastičnim pištoljem uspjela opljačkati pet banaka i kladionica u Zagrebu.

Happy Endings - režija Darko Šuvak

Corbijn, Dolan, Zvjagincev, Waititi-Clement

Ponovno s nama naziv je programa za koji ulaznice ako već nisu rasprodane, sigurno je da će planuti u prvom danu festivala. Programska cjelina u kojoj se obično prikazuju novi filmovi sad već razvijenih filmaša koji su s debitantskim filmovima nastupali na Zagreb Film Festivalu ove je godine okupila besprijekornu stvaralačku kremu.

U ovom programu najjači festivalski adut ZFF-a je "LevijatanAndreja Zvjagenceva, film s kojim će Rusija pokušati ući u nominacije za "strani" Oscar a konačno i koji je prouzročio omanji skandal u Hrvatskoj nakratko posvadivši festivale. Prilično realna i uvjerljiva drama "Levijatan" nešto je što će hrvatska publika lako prepoznati i cijeniti kao vlastitu stvarnost u kojoj obični pojedinac i nema puno mogućnosti suprotstaviti se lokalnim moćnicima. Zvjanginceova slika ruske stvarnosti filmska je replika stvarnosti gotovo svih suvremenih tranzicijskih zemalja. Film nevjerojatne snage i veličine u Cannesu je nagrađen za najbolji scenarij. Zvjagincev je 2004. godine filmom "Povratak" pomeo konkurenciju u Zagrebu, da bi se još jednom 2007. vratio po nagradu ZFF-a s filmom "Izgnanstvo". Od tada do danas je stekao status modernog klasika i epitet Tarkovskovog nasljednika.

Levijatan - režija, Andrej Zvjagincev

Xavier Dolan u Zagrebu je nagrađen za film "Ubio sam majku". Ovim filmom vraća temi odnosa majke i sina kao i u spomenutom igranom prvijencu, samo je ovaj put majka ta koja je u stalnom iskušenju da počini ubojstvo. Anne Dorval glumi Diane samohranu majku i udovicu koja jedva spaja kraj s krajem s potplaćenim poslovima čistačice. Borbena je, drska, seksi i oblači se kao tinejdžerica. Križ koji nosi njen je nestabilan i agresivan sin Steve kojeg glumi Antoine-Olivier Pilon. Dijagnosticiran mu je ADHD i neprestano psuje, upada u tučnjave i ima potrebu dirati nepoznate žene. Kao i glavni likovi priče Dolanov film balansira hodom po tankoj liniji između ljubavi i prijezira, svi će ga htjeti pogledati i svi će biti podijeljeni dok će jedni u Dolanovom remekdjelu vidjeti obrise Pedra Almodovara, drugi će kroz prozorsko staklo obiteljske kuće vidjeti intimu Bergmanovske skučenosti. I jedni i drugi će biti u pravu te sretni što su pogledali ovaj film.

Mama - režija, Xavier Dolan

S obzirom da je ova najava već postala preduga, nema dovoljno prostora za sve filmove programa Ponovno s nama, a preporuka bi išla za baš sve dodat ćemo samo još jedan film. Dobar dio poblike će pohrliti pogledati "Najtraženiji čovjek" Antona Corbijna, ne samo zato jer je u pitanju vrhunska psihološka špijunska drama i to Corbijnova, nego i zato jer je to jedan od posljednjih ozbiljnih filmskih radova Philipa Seymoura Hoffmana. No taj film ćete sigurno imati više šansi pogledati i u postfestivalskom periodu pa preporuka odlazi zabavnom crno-humornom mockumentaryju "Kad padne mrak" Taika Waititija i Jameina Clementa. Prikazujuži "život" trojice vampira Viaga, Deacona i Vladislava, Waititi i Clement na inteligentan način parodiziraju suvremeni dokumentarni film i vampirske horror filmove.

Umjesto tipično američkih često besmislenih parodija "Kad padne mrak" nudi inteligentno sročene "neugodnjake" u koje zapadaju glavni likovi priče kao i oni koji ih prate pri čemu je naglasak stavljen na sitni ljudski egoizam koji podjeinca zavodi da si pridaje daleko veći značaj od onoga kakav u stvari ima, te težnja "običnih smrtnika" da od svoje beznačajnosti pobjegnu pokušajima da si osiguraju pripadnost nekoj neobičnoj skupini kao što su u ovom slučaju vampiri. Dosta toga se u ovome filmu može pronaći izvan fikcije što ga čini još zabavnijim i vrijednijim za gledanje ispod te vampirske površine. Koliko god žedni krvi Viago (Waititi), Deacon (Jonathan Brugh) i Vladislav (Clement) simpatični su lako dopadljivi likovi. Vrlo zahvalan filmski materijal koji vas ničime ni na koji način ne može razočarati.

Kad padne mrak - režija, Taika Waititi i Jemaine Clement

Ovih nekoliko filmova i još puno više

Nepresušno vrelo povijesnih filmskih fakti i informacija znano pod imenom Daniel Rafaelić opet je dio Zagreb Film Festivala sa posebnim filmskim programom na koji svakako trebate obratiti pozornost. Ove godine program koji je pripremio radišni povijesničar filma i kritičar Daniel Rafaelić prezentira Prvi svjetski rat na filmu koji donosi poseban filmski raritet kakav i nemate baš prilike pogledati kad vam se ćefne pa ne bi bilo zgorega da ove godine hodočastite Zagrebački plesni centar gdje će se prikazivati filmovi iz ovog programa. "Srcem i djelom za domovinu" film je koji je snimljen u jeku Prvog svjetskog rata 1915. godine. O važnosti produkcije govori i činjenica da je u nastanku ovog raskošnog filma, snimljenog na nekoliko lokacija, sudjelovala i austrougarska vojska. Riječ je o filmu Jacoba i Luise Fleck, pionira austrijskog, odnosno austro-ugarskog a time i našeg nijemog filma.

U sklopu ovogodišnjih Velikih 5 zagrebačka će publika moći pogledati Piera Paola Pasolinija ali ne kroz njegove kultne (i kontroverzne) filmove kao što su "Salo ili 120 dana Sodome" (1975) ili "Teorem" (1968) već kao subjekt biografskog filma "Pasolini" u režiji Abela Ferrare s Willemom Dafoeom u ulozi kontroverznog redatelja a uz njega filmu glumi i Ninetto Diavoli koji je gulmio u gotovo polovici Pasolinijevih filmova. Interesantno je da ovaj kaledioskopski pregled posljednjih nekoliko dana Pasolinijevog života izazvao jednake podijele kritike kao i većina filmova ovog pjesnika, pisca, marksista, homoseksualca i katolika. Ferrara publici Pasolinija ostavlja onakvim kakvi su bili njegovi filmovi - prepušta nama samima da iznosimo zaključke.

Pasolini - režija, Abel Ferrara

Ludi ritam Zagreb film festivala

Onima koji su imali strpljenja i upornosti pročitati članak u cjelosti, ostavljamo posebnu bonus preporuku. Riječ je o filmu nazvanom "Whiplash" po moćnoj jazz kompoziciji saksofonista Hanka Levyja (Don Ellis Orchestra) koji se na Zagreb Film Festivalu prikazuje kao "Ritam ludila" a režirao ga je Damien Chazelle. Intenzivan i inspirajući te odlično odglumljeni film ovogodišnji je favorit (ne i izgledni festivalski pobjednik) redakcije Moj Film u glavnom programu ZFF-a. Film o mladom jazz bubnjaru (Miles Teller) koji uspijeva upasti u prestižni školski band kojim ravna manični jazz genij profesor Fletcher (J.K. Simmons). Poput ostalih članova banda Andrew pokušava održati nametnuti ritam i režim kojem je cilj otvaranje njegovog krajnjeg glazbeničkog potencijala, međutim dolazi do pucanja što otvara frontu sukoba sa zahtjevnim profesrorom.

Ritam ludila - režija, Damien Chazelle

S obzirom na količinu vrhunskih naslova koje je ove jeseni Zagreb Film Festival donio podno Medvednice, pomalo je osjećaj kao da smo suočeni sa zahtjevnim profesorom Flatcherom koji ne dopušta da brzamo niti da usporavamo ritam već po točno uhodanom taktu pronađemo odgovarajuće filmove koji će zadovoljiti našu filmofilsku duhovnu žegu. Potencijal zagrebačkog filmskog festivala davno je dosegnut, sad samo treba pratiti taj zadani ritam i uživati.

Eto, imate preporučene naslove 12. Zagreb Film Festivala a na vama je da se karata dograbite što je prije moguće i to u pretprodaji jer je deficit kino ulaznica za glavne filmske naslove na žalost već neko vrijeme vrlina ovog festivala. Kompletan raspored projekcija s mogućnosti kupnje ulaznica naći ćete ovdje. Nemojte čekati zadnji tren, ludi ritam Zagreb Film Festivala ne dopušta zaostajanje.

Ritam ludila, zaostajanje i izbrzavanje - ulomak iz filma

Kad padne mrak cannes zff zagreb film festival Damien Chazelle Čuvar zakona Brendan Gleeson John Michael McDonagh Kelly Reilly Jemaine Clement Xavier Dolan Daniel Rafaelić Mama Andrej Zvjagincev Happy Endings Levijatan ničije dijete vuk ršumović aidan gillern denis murić kalvarija chris odowd domnhall gleeson m emmet walsh laku noć mamice severin fiala veronika franz ulrich seidl cure život druge andrea štaka davor šuvak taika waitititi srcem i dijelom za domovinu salo ili 120 dana sodome teorem abel ferrara ninetto diavoli whiplash ritam ludila jk simmons miles teller


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?