Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Pored mene (2015) - Srpski 'Breakfast club' predstavlja novu generaciju mladih glumaca

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 13.10.2015. / Autor: Filip Pavić Pored mene (2015) - Srpski 'Breakfast club' predstavlja novu generaciju mladih glumaca

Pored menePored mene (2015)Next to meredatelj: Stevan Filipovićuloge: Hristina Popović, Slaven Doslo, Nikola GlisicViše informacija o filmu »7.0

Hvaljeni srpski redatelj Stevan Filipović okitio se priznanjem za pokretanje 'novog srpskog filmskog vala' filmom 'Šejtanov ratnik'. Tematiku je srpske problematične adolescencije, kao svojevrsni prequel 'Šejtanovom ratniku' portretirao u filmu 'Šišanje', a njegov najnoviji uradak 'Pored mene' ponovo se nastavlja na tinejdžerske probleme koji su zapravo filter većih društvenih problema. 'Najgori razred' ostaje zaključan u školi samo kako bi riješili svoje međusobne trzavice i tu na površinu izlaze brojne tajne.

Socijalno angažirani film 'Šišanje' o mladim skinheadsima, iako zanimljiv, zasićen je Filipovićevom velikom željom da iznjedri društveni komentar koji na kraju ostaje prozaičan, slične tendencije primjećujemo i u novom 'Pored mene', no ovaj se put, čini se, Filipović zaustavio na vrijeme.

Uvod filma daje nam podlogu za originalnu premisu. Profesorica, 'razredna', Olja (Hristina Popović), mlada je, liberalna idealistica koja predaje povijest. Njezin je muž kontroverzni umjetnik čija nova izložba uzburka nacionalne tenzije. Nakon što Olja biva napadnuta zbog političko provokativne izložbe svoga muža, saznaje kako iza napada stoji netko iz njenog razreda. Bijesna i povrijeđena, učenicima oduzima mobitele te ih zaključava u školu ne bi li ih prisila na priznanje. U tom trenutku pomalo naprasito staje njezina priča koja nas je zainteresirala te film kreće u pravcu modernog srpskog 'Breakfast Cluba' (film ne bježi od te paralele, već se jedan lik izričito referira na sličnost situacije).

Sada uviđamo cijelu plejadu klasičnih teen kultura koje sačinjavaju životopisni razred. Štreberi, nasilnici, sportaši, gotičari, šminkerice, sve generičke subkulture koje začudo, ma kako stereotipne, prilično točno opisuju pubertetska nastojanja formiranja vlastitog identiteta. Iako u početku svaka skupina djeluje kao karikatura poznatih američkih klika, svaki je lik dobio svoj 'obrat' te nitko zapravo nije onakav kakvim se čini.

Zapanjujuća jest kemija koja se osjeća između svih 30 glumaca, lakoća kojom su koordinirani na setu i opipljivi i uvjerljivi odnosi koje je Filipović stvorio. Predanost i profesionalnost glumaca koji su redom tek izašli s akademije, nešto je što će srpsku kinematografiju uskoro približiti europskom vrhu. Posebno valja istaknuti mladog Slavena Došlu koji je napravio upečatljivu i nimalo laganu ulogu Lazara, lažno prepotentnog homoseksualca koji se skriva iza frenetičnog, neukusnog humora i briljira u suptilnostima tako da ga je gotovo nemoguće pročitati.

Sitni nedostaci koji prate Filipovićev opus ni ovaj put nisu sasvim uklonjeni. Već spomenuta Filipovićeva površna političnost i ovdje je primjetna. Isticanje društvenih tema, na primjeru mladih, poput nacionalizma, homofobije, nasilja i snobizma kod Filipovića uvijek djeluje nekako prenaglašeno i karikirano. Olakotno jest što kod mladih takvi pokušaji da se nose s problemima 'odraslog svijeta' ili hine razumijevanje istih ponekad i treba djelovati neprirodno i karikirano. Ukoliko su te teme tu samo kako bi se naglasila neka karakterna crta lika (mladić koristi srpski nacionalizam kako bi sakrio činjenicu da je Hrvat) to je svakako uspješna dramaturška tehnika, no neizdrživa potreba za proizvodnjom statementa (nije ni hrvatska kinematografija toga pošteđena) može djelovati neuvjerljivo i pamfletski. Nadalje, postoji i iritantna diskrepancija između prvog dijela filma i ostatka. Incident profesorice Olje na samom početku zamišljen je kao triger koji pokreće radnju, no nikad nije do kraja razriješen i pretpostavlja se da bi ga trebali zaboraviti ili bolje, zamijeniti interesantnijom radnjom u učionici. Stvara se neujednačenost koja, s jedne strane, pokušava stvoriti logičan i uvjerljivi okidač radnje, a s druge je strane taj okidač i preuvjerljiv te ostaje pitanje zašto nije dobio svoj rasplet, već je 'zaguran pod tepih'.

'Pored mene' je film zapažen kako na Pulskom tako i na Sarajevskom filmskom festivalu. Zanimljiva tinejdžerska drama koja je rađena na limitiranom budžetu, no zahvaljujući odličnoj i motiviranoj glumačkoj postavi pokazuje europske tendencije te mladom gledateljstvu nudi uvjerljivu prezentaciju mladenačkih problema koji se često smatraju trivijalnima, a starijima svojvrsni vremeplov koji će ih natjerati da se prisjete svojih mladenačkih muka.

 

sisanje Hristina Popović Stevan Filipović Pored mene


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?