Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Nakon punog desetljeća najam videa premašio prodaju DVD-a u SAD?

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 07.08.2011. / Piše: Mladen Sagovac

U drugom tromjesečju ove godine (2011) Amerikanci su potrošili više novca na iznajmljivanje nego na kupnju filmova na tvrdim medijima, što je tek drugi put u povijesti od početka ere DVD-a, piše AP. Veliki preokret u ponašanju potrošača pokazuje rast popularnosti jeftinih alternativa poput Netflix i Redbox i pokazuje da ljudi zbrajaju sitniš kada je u pitanju ova ekonomska grana.

Prema izvješću objavljenom u petak, Digital Entertainment Group prihodi od iznajmljivanja su porasli 11 posto u odnosu na prijašnju godinu, 2,06 milijarde dolara, dok je prodaja diskova i digitalnih (IPTV) kupovina pala 15 posto na 1,93 milijarde dolara u tri mjeseca do kraja lipnja.

Ovaj "revajval" iznajmljivanja primjetan je uglavnom zbog toga što je DEG u svojim analizama pod kategoriju 'najam' počeo uključivati planske pretplate iznajmljivanja kakve su dostupne na servisu Netflix. Izvršna direktorica DEG-a Amy Jo Smith pritom naglašava da se navike potrošača trenutno rapidno mijenjaju. "To nije samo do prodaje, odnosno najma. Ljudi su trenutno u potrazi za novim načinom konzumacije medija od kuće", rekla je Smith.

Netflix
"Netflix za 8 dolara (41,90kn) mjesečno nudi neograničen pristup filmovima"

Posljednji put prihodi od najma su nadišli prihode od prodaje 2000. godine, netom prije početka pada iznajmljivanja VHS kazeta iz lokalnih videoteka a početkom tržišne ekspanzije DVD-a - koji su se činili kao jeftinije i ekonomičnije rješenje. DVD se pojavio 1995. godine što je vodilo ravno do revolucije uslijed koje su ljudi počeli svoje kućne arhive VHS kazeta nadomještati sa tanjim, laganijim, lakši diskovima koji su i trajali duže od magnetiziranih traka. Svojedobno je to bio ogroman vjetar u leđa velikim filmskim studijima, ali samo zakratko.

Naime, paralelno s popularizacijom DVD medija, filmovi su došli na sklizak teren gdje su unutar računalnih sistema bili izloženi još jačem/bržem piratstvu od onoga koje se zbivalo ispod pultova malih videoteka. Ali nevolja u pravilu nikad ne dolazi sama, pa nitko iz velikih studija koji su isprva zadovoljno trljali ruke instant profitom nije mogao ni slutiti koliko će im glavobolja zadati eksplozivan razvoj širokopojasnog interneta.

Kasnije je tek žestok udar glazbene industrije na politiku i sudstvo donekle usporio još veći razvoj internet piratstva. Ali, ne dovoljno...

Blu-Ray

Pojava širokopojasnog pristupa internetu dovela je filmove u HD formatu izravno na veliko platno dnevnog boravka bez dodatnog zauzimanja životnog prostora (police pune DVD-a), sve što vam treba je set spojenih uređaja (HD televizor ili projektor i media centar) i veliki diskovni prostor na računalu s pristupom internetu. Filmska industrija pokušala je to nadoknaditi uvođenjem Blu-Ray HD formata na diskove ali dobici od prodaje nisu nadoknadili nastali gubitak. Ovo nije izdržao ni američki videotekarski div "Blockbuster" koji je bankrotirao netom prije što ih je kupio Dish Network Corp u travnju ove godine.

U međuvremenu su se pojavile još i legalne alternative kao što su Netflix koji filmove iznajmljuje putem streaminga i RedBox kiosk aparati koji jednu noć iznajmljivanja filma naplaćuje 1 dolar, koji su uzeli velik dio kolača od prodaje. Međutim, glavni analitičar i direktor američkih medija za IHS Screen Digest Adams je najavio povratak kupovine tvrdih medija oko zimskih praznika.

On u ovoj godini očekuje kupnje, uključujući filmove, TV emisije i video zapise na Blu-Ray diskovima u iznosu od 9,9 milijarde dolara, u odnosu na 8,1 milijarde dolara za sve oblike iznajmljivanja. Ipak, rast iznajmljivanja ne jenjava, upravo suprotno. Adams predviđa da će prihodi od najma potpuno prijeći prihode od kupovine na godišnjoj razini u 2014. godini kada će odnos biti 9,3 milijarde dolara od iznajmljivanja a 8,5 milijardi od kupnje.

UltraViolet
"UltraViolet" će nuditi pristup digitalnoj kopiji filma u visokoj rezoluciji na udaljenim serverima nakon kupnje DVD/BluRay medija

To je trend koji će Hollywood pošto poto pokušati zaustaviti, jer filmski studiji realno imaju znatno veći profit od izravne prodaje diskova ili digitalnih primjeraka nego od iznajmljivanja. Nekoliko većih studija je usvojilo novi video standard "Ultraviolet", s kojim će, nakon što kupe određeni DVD ili Blu-Ray, potrošačima uskoro biti omogućen pristup digitalnoj kopiji filma visoke rezolucije na udaljenim serverima poznatim pod nazivom „Cloud“. Sustav bi trebao krenuti u pogon ove jeseni. Studiji se nadaju da će sustav potaknuti ponovni rast digitalne prodaje, koja raste vrlo sporo i u drugom tromjesečju čini samo 3% od 3,99 milijarde dolara potrošnje na kućnu zabavu potrošnje u SAD.

Blues mutne vode

Od kakvog je značaja to za hrvatske videotekare? Zapravo, ne prevelikog. Prema našim saznanjima samo jedan videotekar se pokušao prilagoditi novim uvjetima na tržištu koje uništava nekontrolirani internetski promet. Nenad Metelko, vlasnik franšize videoteka „Dumbo“ pokušao je parirati piratskom 'tržištu' uvođenjem on-line naručivanja putem web stranice videoteka.hr i dostavom filmova na kućnu adresu. Međutim kako sam kaže, ovakvo stanje na tržištu je: " …kao da imate voćarnu, a netko pored vas besplatno dijeli sve voće i povrće kakvo imate vi“, glasom očajnika zaključuje Metelko.

Internetsko tržište u Hrvatskoj, ne samo da nije kvalitetno regulirano, već i sami poslužitelji internetskih usluga u opisu svojih paketa usluga nerijetko kao usporedbu naznačuju koliko je filmova moguće skinuti s interneta u određenom korisničkom paketu. Paradoksalno je da ih u tome ne ustručava ni vlastito IPTV videotekarstvo.

Istovremeno, premoćni hrvatski glazbeni lobi uspio je (moguće i na vjetru koji je zapuhao s Pantovčaka) izvojevati krajnje nelogičnu odredbu prema kojoj od siječnja ove godine videotekari moraju HUZIP-u i ZAMP-u plaćati dodatnu naknadu (već se naplaćuje za tvrde medije i glazbu koja se pušta u prostoru) za glazbu koja je u filmovima koji se iznajmljuju što je samo po sebi apsurdno jer su izvođačka prava i naknade za ista riješena već unutar filmskih studija i glazbenika. Iza ovog ostaje pitanje, gdje zapravo odlazi taj novac? Uplaćuje li se taj novac doista autorima u čije se ime skuplja? No to je tema za neke druge portale i novine, koji se bave glazbenim ili dnevno političkim temama. Videotekari u Hrvatskoj su, nedvojbeno, osuđeni na propast bez obzira što pokušali.

RedBox
"RedBox kiosk aparati jednu noć iznajmljivanja filma naplaćuju 1 dolar"

Ne znamo kakvi su rezultati poslovanja internetskih pružatelja usluga kada je u pitanju iznajmljivanje filmova jer kod nas, kao i kod većine ostalih grana tržišne ekonomije, ne postoji nikakav način monitoringa tog tržišta, kamo li da bi tako nešto bilo transparentno, znači, samo po sebi javno dostupno. O hrvatskim rezultatima, dakle, možemo samo nagađati ali vjerujemo da bez obzira na razvijeno piratstvo u Hrvatskoj, PIU-sovi nisu u gubitku. Dapače, kada se malo ogledamo okolo i usporedimo cijene Netflixa i servisa (YouTube) koji odnedavno nude stream najam filmova zapitamo se, deru li nam kožu i cijenama najma filmova?

Netflix za 8 dolara (41,90kn) mjesečno nudi neograničen pristup filmovima na streamu te po jedan DVD naizmjence u dostavi. Američki Redbox, filmove na svojim kioscima nudi za 1 dolar (5,24kn) noć (danas posudiš/sutra vratiš).

YouTube movies
Popularni servis YouTube odnedavno nudi najam filmova

Kod nas sve ide na tradicionalno hrvatski način, mutno. Kako općenito u Hrvatskoj ne postoji državna agencija koja bi štitila potrošače, što naravno koriste i videotekari, i pružatelji internetskih usluga koji u videotekama drže napumpane cijene iznajmljivanja, u prosjeku 11kn najam od 24 sata po filmu te tako potpomažu održivost i potrebu postojanja piratskog 'tržišta'. Da se situacija tako skoro neće promijeniti pokazuje i primjer jedine hrvatske stranice za iznajmljivanje filmova putem streama, a koju je pokrenula jedna privatna televizijska kuća, gdje se filmovi također iznajmljuju u prosjeku za 11kn po filmu na 24 sata.

Potrošači (građani) su, dakle, i dalje prepušteni sami sebi uslijed čega su, opet ističemo, potaknuti državom koja ne čini dovoljno da zaštiti prvenstveno njih, primorani okrenuti se jedinom tržištu koje zaista sluša njihove potrebe i financijske mogućnosti. Možemo li ih onda kriviti što nemaju naviku redovitije kupnje kino karata bez obzira koliko se kino-prikazivači jedini u Hrvatskoj, u audiovizualnoj industriji prilagođavaju financijskim mogućnostima i potrebama tržišta?

(AP/Mladen Šagovac)

dvd filmovi BluRay Blu Ray Netflix Redbox Videoteke najam streaming Digital Entertainment Group huzip zamp UltraViolet


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?