Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Mjesec seksa: Vrući spisateljski trokut - Henry & June

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 17.02.2015. / Autor: Andreja Rambrot Mjesec seksa: Vrući spisateljski trokut - Henry & June

Vrlo intenzivna erotska drama vrijedna pažnje nastala je iz poznate priče koju prožima odnos dvoje najkontroverznijih pisaca 20. stoljeća - Anais Nin i Henryja Millera. Riječ je o biografskoj drami "Henry & June" (1990) u režiji Philipa Kaufmana baziranoj na istoimenoj knjizi Anais Nin (Maria de Medeiros), u kojoj ona prepričava svoju ljubavnu vezu s Henryjem Millerom (Fred Ward) i njegovom suprugom June (Uma Thurman), ali i njihov zajednički rad na knjigama koje su ih proslavile.

Trailer - Henry & June

Inače, Anais Nin kontinuirano je pisala dnevnik od 1914. do 1977. godine. Ovaj najvrjedniji dio zapisa, takozvani "Dnevnik ljubavi", svjetlo dana ugledao je posljednji. Zašto je tome tako? Anais ga je godinama skrivala od javnosti kako ne bi povrijedila svog supruga Huga Guileba (R.E.Grant). Naime, u njemu opisuje svoje postupno seksualno oslobađanje u uzavrelom Parizu ranih 30-ih godina prošlog stoljeća i potragu za identitetom u erotskom smislu.

Millerova obratnica

Anais i Henryja upoznao je njezin muž Hugo. Dok Hugo puno radi, njegova supruga dane provodi prenoseći osobe iz stvarnosti u svoj dnevnik. Želi postati književnica, iako još nikom osim mužu nije pokazala to što je napisala, a riječ je o stranicama prepunima erotskih maštarija. Slobodoumni i životan Henry ima iste snove, postati slavan pisac, no možemo zaključiti da i nije naročito discipliniran već je pravi pariški boem toga doba. Nema stalni posao, a ono malo novaca što zaradi ili užica, troši na kurve. Samo na prvu, jedno Henryju dobro ide, a to je brak s June. Zgodna i svojeglava plavuša, pa čak i manipulatorica, predstavlja svojevrsnu femme fatale. June mu udovoljava u njegovim hirovima jer Henry o njoj piše knjigu, no, nakon što je uvidjela da June iz romana nije baš identična ovoj pravoj, osjeti se iskorišteno, žrtvom, bijesni - "ovo nije Dostojevski, ja želim Dostojevskog".

Anais je ljubomorna na Henryja i June. Prvo, ljubomorna je što Henry ima muzu kakvu ona nikad nije imala za svoja djela. Drugo, ljubomorna je na njihovu strast, divi se koketnosti zavodljive June te želi iskusiti njezine čari kako bi i sama naučila biti takva. Anais kao antipodni karakter June želi uzbuđenje u svom dosadnom životu, želi da muškarci budu njezine igračke, koje će joj poslužiti kao nadahnuće za njezino pisanje. Kad ih više ne bude trebala, odbacit će ih.

DVD omot filma Henry and Jane

DVD omot filma "Henry & June"

No, ni June ne bira. Važno joj je tek biti nekome u centru pažnje. Zato dan prije njenog odlaska u Ameriku, June vodi Anais u bar, gdje one cijelu noć plešu i ljube se. Ovo iskustvo Anais će potaknuti da i ona krene pisati knjigu o June. Otada nadalje June je i njezina muza, a Anais, polako, želi postati što sličnija June kako bi je u svojoj knjizi mogla što bolje utjeloviti. Koliko je Anais ozbiljna u svojoj namjeri dokazuje nekoliko prizora. Prvi je onaj u kojem vodi ljubav sa svojim suprugom, a potiče ga da izgovara Juneino ime i zamišlja si da vodi ljubav s njom. Hugo to najprije odbija (slijepo je zaljubljen u svoju suprugu), no uskoro prihvaća izazov. Drugi prizor u kojem je pokazano da je Anais "pala" pod okrilje June je kada ona i muž odlaze u bordel. Tada Anais bira dvije djevojke koje će pred njihovim očima voditi ljubav. Nije slučajno izabrala jednu plavušu vrlo nalik June i jednu crnku, vrlo sramežljivu poput sebe, one Anais s početka filma.

Žena po čijem je tijelu Miller pisao

Nakon Juneinog odlaska u Ameriku, Anais i Henry sastaju se da bi tobože zajedno pisali, no ta se aktivnost uskoro pretvara u pravu erotsku igru, u kojoj je seks samo sredstvo oslobođenja i pomicanje granica morala koji ih je držao (barem nju) u zarobljeništvu. Anais u ovoj igri sve više i više uživa. Traži granicu do koje je spremna ići osobno, ali i seksualnu granicu društva tako što na plesu zavodi sve muškarce oko sebe, a naposljetku, s nekima završava u erotskom zagrljaju. Nakon što se njima igra, odbaci ih kao lutku koje se zasitila. Tako nemoralna i gladna iskustva, uživa u svojoj moći, zaokupljena jedino sama sobom.

Njezino "demonsko" (Henry ju u jednom navratu uspoređuje s demonom u očima Antonina Artauda) dolazi na vidjelo u snu u kojem vodi ljubav s June. Riba u akvariju pored kreveta kao da joj govori, "nećeš imati pravu slobodu sve dokle se ne oslobodiš June (požude) u sebi".

No, san je bio i opomena June koja se ubrzo zatim vratila iz Amerike. Nakon još jedne vrlo erotske scene nje i Anais, June shvaća u kakvom su odnosu sada njen suprug i ljubavnica te shrvana i na granici ludila ostavlja oboje i odlazi. Kako je netom prije Henry završio svoju knjigu "Rakova obratnica", a Anais svoju, bila je to zgodna prilika da Anais prekine svakakvi odnos s Henryjem i vrati se mužu (kad još nije prekasno).

Miller nije bio samo sebični jebač

Nasuprot tumačenjima nekih, Henry zapravo nije samo sebični "jebač". U jednom trenutku on jasno svojoj ljubavnici Anais daje do znanja da ga smeta kad ona govori "jebao si me i jebeš me". U drugom pak trenutku, on u kinu sjedi sam i plače na nijemi film "Stradanje Ivane Orleanske" dok se svi u sjedalima imperativom romantike svojega doba grle i ljube. Njegova boemska sloboda i suprotstavljanje bezdušnosti dolaze posebno na vidjelo i kada s radija usred swing prijenosa ulijeće Adolfov  poklič za boj - "Sieg - Heil!, Sieg Heil!" - Henry tiho domeće:  "Ma jebeš Hune!", ustaje na noge i zapleše.

Zaključila bih, ovo je provokativan film, bestidan s idejama i izražavanjem ideja. Građen na suprotnostima likova - androgina June naspram krhke "tipične" Anais (ipak se na kraju vratila mužu) te racionalni bankar nasuprot slobodnom umjetniku koji se ponaša poput malog djeteta - zahvaljujući kojima je postignuta zanimljiva ritmičnost filma. Karakteri su odlično obrađeni vjerojatno zato što je scenarij pisan muško-ženskim pismom. Naime, redatelju Philipu Kaufmanu u pisanju je pomogla njegova supruga Rose. Vođeni tom logikom, ovi intrigantni karakteri sigurno u sebi nose i dio samog Philipa i Rose.

Maria de Medeiros i Richard E. Grant

Henry & June - Maria de Medeiros i Richard E. Grant

Film "Henry & June" je bio nominiran za najbolje filmsko ostvarenje na 63. dodjeli Oscara. Isti je i jedan od dva filma koji je bio nominiran za najprestižniju nagradu, a nalazi se na NC-17 listi (filmovi za odrasle). Na internet generatoru Rotten Tomatoes ovaj je film dobio uglavnom 73% pozitivnih kritika.

Oscar Uma Thurman henry & june maria de medeiros richard e grant anais nin fred ward


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?