Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Gledali smo: Jasmine French (Blue Jasmine)

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 27.11.2013. / Autor: Katarina Starčević Gledali smo: Jasmine French (Blue Jasmine)

Nakon Odiseje po europskim gradovima, Woody Allen se vratio kući - u svoj New York, odnosno kombinaciju New Yorka i San Francisca. I iako Jasmine French (Blue Jasmine) nije priča iz Barcelone, i nije priča iz Londona, a ni iz Pariza ili Rima, i ona je Woodyjeva priča. Možda nema neku snažno izraženu radnju i akciju, možda se čini da je ni o čemu konkretnom, ali nakon 98 minuta shvatite da se nijednom za vrijeme filma niste sjetili pogledati koliko je sati, je li vam netko poslao poruku ili pomisliti što sutra trebate kupiti za ručak, da je vaša glavobolja jednostavno nestala i da ste zaista - uživali.

You saw me standing alone / without a dream in my heart...

Kad su se Jasmine (Cate Blanchett) i Hal (Alec Baldwin) upoznali, svirala je pjesma Blue moon. Znate tu pjesmu. Jasmine je sada sama, izgovara svoj monolog starijoj ženi koja se nesretno zatekla na susjednom sjedalu u avionu, a izokretanjem ustaljenih životnih odnosa (uobičajeno je da je u autobusu, vlaku ili avionu starija žena ta koja pričama dosađuje mlađoj) već nam u prvoj sceni filma daje naslutiti s kim imamo posla. Jer sada sama dolazi u San Francisco, gdje će u tijesnom stanu nakrcanom stvarima, sestrom Ginger (Sally Hawkins) i njezinom dvojicom sinova pokušati uhvatiti svoj život za glavu ili za rep. Tada je bila s Halom, u prostranom, luksuznom stanu na Park Aveniji u New Yorku, s visokim stropovima i kaminom koji nije tu samo za ukras, u životu kakav je zamišljala za sebe. Sada je sama jer je Hal bio prevarant, jer se objesio u zatvoru i jer njihovo bogatstvo nije bilo njihovo (vrlo aktualna tema).

Blue Jasmine: Trailer

Tada je imala sve: visok životni standard, ugled u društvu, zabave koje je tako dobro znala organizirati, tečaj joge, "vjernog" muža i Louis Vuitton prtljagu. Sada nema ništa (osim Louis Vuitton prtljage, koju je uspjela sakriti tijekom otuđivanja imovine): prisiljena je dijeliti stan sa sestrom, njezino su društvo (opet) sestra, sestrin neotesani i sirovi zaručnik i njegov niski prijatelj, ima prvi pravi posao (tajnica je jednog zubara), tečaj joge je zamijenio tečaj računalstva (jer Jasmine ne zna ni osnove na računalu), a spomenuti niski prijatelj želi njezin broj.

Izmjenjivanjem prošlosti i sadašnjosti, u kojem predmeti ili riječi djeluju kao okidači flashbackova, Woody Allen nam priča priču o Jasmine. Lijepoj, elegantnoj ženi iz Park Avenije u pomnom izabranim odjevnim kombinacijama bež boje, otmjenoj i profinjenoj, slijepo zaljubljenoj u svog muža i slijepoj za sve ono što se događa oko nje, uzdignutoj iznad priprostih, običnih ljudi. Toliko otmjenoj i profinjenoj i željnoj života na visokoj nozi da mijenja svoje obično, neugledno ime Jeanette u pomalo intrigantno - Jasmine. Zaljubio sam se u ime Jasmine, kaže Hal.

Blue Jasmine

Jasmine je metafora svih skorojevića, koji misle da je bitno znati držati čašu vina ili martinija s koricom limuna kako treba, pravilno naglasiti slog i odijevati pedeset nijansi bež boje.

Iako je vodila život pun laži (prijevare, lažno ime, naučena elegancija, naivnost u muževim poslovima - ili način na koji se ostaje u udobnosti bogatstva?), za nju je dolazak u San Francisco, među obične ljude koji rade u supermarketima i piju pivo dok gledaju utakmicu, pad na društvenoj ljestvici i psihički pad - ali je i pad na zemlju. Usprkos tome, ona ustraje na svom dostojanstvu kojim ponekad pokušava sakriti, a ponekad možda i zaboraviti svoj svijet koji se urušava, ali koji se tu i tamo svejedno očituje dok sama sa sobom vodi razgovore koje je nekada vodila s drugima. Ona je sama duh svoje prošlosti.

Blue moon / now I'm no longer alone...

Poslavši Jasmine sestri, osim što joj daje nekog da ne bude sama, Woody njihovim ponovnim spajanjem i zajedničkim životom razotkriva sve događaje koji su prethodili San Franciscu. A njihovo mu spajanje služi i kako bi njihovim razlikama okarakterizirao obje sestre.

Blue Jasmine

Od očite razlike "otmjeno vs. obično" (elegantna, uska bež haljina/kratke jeans hlače i majica koja otkriva jedno rame; uredno počešljana plavuša/brineta s dijelom kose u repu), preko razlika u odgovornosti (Jasmine nikad nije radila/Ginger radi u supermarketu i brine o dvojici sinova) i ukusu u muškarcima (Jasmine pada na tipove s lovom; naizgled suzdržana/Ginger pada na tipove s mišićima; pomalo promiskuitetna i povodljiva), do međusobnih osjećaja (ravnodušnost/strahopoštovanje; prodike/razumijevanje; sebičnost/altruizam; bezobzirnost/suosjećajnost - no tu i tamo poneki Jasminein osjećaj nije posve sebičan). Ono što ih povezuje je pomalo djetinja, odnosno tinejdžerska neodlučnost: Jasmine ne zna što želi od života nakon života, a Ginger ne zna što želi od muškarca nakon muškarca nakon muškarca.

Blue Jasmine

A ponovno sestrinsko spajanje također razotkriva i što je glavni pokretač radnje u ovoj filmskoj priči. Slično kao i u nekim drugim Woodyjevim filmovima, preljub je element koji uzrokuje poteze likova. Sada Ginger vara sadašnjeg dečka/zaručnika s muškarcem koji obožava njezin francuski miris. Flashback. Tada Jasmine saznaje da ju muž vara s Francuskinjom. Njezin je potez fatalan...

Cate Blanchett

Iako joj to sama uloga nalaže, budući da je ovaj film zapravo svojevrstan portret naslovne junakinje, Cate Blanchett je lik Jasmine učinila izvanrednim i pamtljivim. Pišući ovaj tekst činilo mi se gotovo da i ne smijem pisati ni o čemu drugom osim o toliko dijelova od kojih je Cate napravila Jasmine - od otmjenih pokreta i hoda kojim Jasmine klizi prostorom na svom oblaku nedodirljivosti i nedostižnosti do izbezumljenih pogleda u prazno i neočekivanih dijaloga u formi monologa u trenucima kada Xanaxi za glavobolju više ne funkcioniraju. Cate, pod Woodyjevim budnim okom, tako dobro oslikava Jasmine i njezinu eleganciju da doslovno možete osjetiti miris njezinog parfema koji je, nesumnjivo, decentan i diskretan. S druge strane, kad se umjerena šminka počne razmazivati, uglađene crte lica pretvarati u bore, kad gumbi na bluzi budu pogrešno zakopčani, a kosa mokra i neuređena - kad se psihički izgled počne odražavati na fizičkom - ne možete ne biti oduševljeni metamorfozom koja se odvija pred vama.

Cate Blanchett

And when I looked the moon had turned to gold...

Već se sada nagađa i predviđa da bi Jasmine French, a posebno Cate Blanchett,mogao dobiti koju nominaciju za Oscara, ali, iako snažan, nije to jedini razlog za odlazak u kino. Film se možda naizgled bavi teškim temama (kao što su poslovne prijevare, laži, preljubi, duševni slom), ali je lagan, odnosno, nakon njega se nećete osjećati loše, zabrinuto ili negativno. Jer je to Woodyjev film. Osim što u svojim filmovima glumce navodi da glume ljude kakvi oni zapravo jesu (pričaju kad bi bolje bilo da šute, pitaju što ne trebaju pitati...), uvijek unosi tu neku notu bezbrižnosti, pa i komičnosti i u najozbiljnije situacije. Kod njega nema velikih zaokreta i trenutaka kada ćete šokirano uzviknuti, npr., Ne mogu vjerovati da je ona njegova prava majka! A uživat ćete i u glazbi - kao i uvijek. 

Woodyja neki izričito vole, neki izričito ne vole. Osobno mu uvijek dajem još jednu priliku. Probajte i vi!  

Woody Allen recenzija Alec Baldwin kritika Cate Blanchett katarina starčević filmska kritika blue jasmine jasmine french


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?