Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Blade Runner 2049 (2017) - Nestvarno legitiman nasljednik i vizualna čarolija godine

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 05.10.2017. / Autor: Ratko Martinovic Blade Runner 2049 (2017) - Nestvarno legitiman nasljednik i vizualna čarolija godine

Blade Runner 2049Blade Runner 2049 (2017)Blade Runner 2049redatelj: Denis Villeneuveuloge: Ana de Armas, Dave Bautista, Jared LetoViše informacija o filmu »8.5

Možda ste već mogli primijetiti u mojim osvrtima i postovima na Facebooku da sam tipični 'Blade Runner' fan, okorjeli promotor 'najboljeg filma svih vremena' čiju famu je uvijek bilo izuzetno teško osporiti - artizam nikada ne doseže pretencioznost, savršena glazba samo je sloj još savršenijoj atmosferi, a filozofija (trans)humanizma upravo je toliko suptilna da ni u svom vrhuncu ne daje konačne odgovore. Netko komu se kultni film nije dopao argumentima se isključivo drži sporog tempa, SF žanra kojeg ni inače ne voli ili okosnice koja je već negdje ranije viđena u natruhama. Možda i toga da fabula vjerno ne prati predložak Philipa K. Dicka. Ali nitko ne ulazi u slojevitost, dubinu, Vangelisa, Scotta, Forda... Nitko jer jednostavno postoji konsenzus - 'Istrebljivač' je jamačno odličan film koji neosporno ima pravo na epitet 'kultni', dodatni naboj mu daje osobna preferenca. Ridley je tim spektaklom (koji nije ponajbolje prošao u kinima niti je shvaćen na vrijeme) otvorio posve novi koridor u sedmoj umjetnosti, prostor u kojem ima mjesta za eksperimentiranje, depresiju, empatiju, suzu, futurizam, robotiku i čitavu paletu filozofskih dilema. Simbolika koja je uz to išla slijedila je biblijske i starogrčke konotacije, a 'flow' ne da nije bio naporan, ne da nije bio puka zabava, ne da nije imao loš humor... Nego upravo suprotno, bio je naprosto idealan, savršen ples s potpunom pjesničkom slobodom uz neprikosnoveni vizualni identitet i emociju na mjestima gdje je po svim logičkim načelima ne bi smjelo biti - u distopiji, kataklizmi, među replikantima. Dapače, roboti su se u uništenoj civilizaciji ogrezloj o moralnu i etičku degeneraciju činili više humanima od samih kreatora. Čovjek je pretvoren u puku mašinu dok je robot više mario za svoga bližnjega unatoč izostanku čovječnosti. 'I svi ti trenutci bit će izgubljeni u vremenu, baš poput suza na kiši...'

Iskreno, kada sam čuo za ideju snimanja nastavka u glavi mi je bila samo jedna misao - 'Samo da Ridley ne uzme projekt u svoje ruke!' Prije tridesetak godina taj stav bio bi strašna blasfemija no danas itekako ima uporišta u realnosti. Naime, Scott izuzetno oscilira u kvaliteti svojih filmova pa se čak i meni kao njegovom velikom fanu činilo da bi ego morao staviti postrance i redateljsku palicu proslijediti nekom drugome. I kao što vidimo, nije me razočarao. Dapače, Denis Villeneuve je u jednom od intervjua potvrdio kako mu je famozni redatelj doslovno dao scenarij u ruke uz garanciju da je 'najbolji koji je ikada pročitao' (jer u suprotnom ni u ludilu ne bi radio nastavak) i da će mu biti na telefonu i raspolaganju ako bilo što zatreba tijekom procesa. Kanadski redatelj već dugo slovi za ogroman redateljski potencijal što je potvrdio nekim od svojih odličnih filmova ('Zatočene', 'Dolazak', 'Sicario', 'Neprijatelj') pa je odmah neke elemente u tekstu prilagodio sebi - ubacio je snijeg, glazbu za mrvicu 'dijabolizirao', simboliku uskladio s vlastitim fragmentima iz ranijih filmova i pristupio odabiru glumaca. Ryan Gosling je bio prvi i jedini izbor, nešto kasnije dovodi Jareda Letoa, a za ženske role odabire prekrasnu Kubanku Anu de Armas i nizozemski top model, Sylviu Hoeks. Hampton Fancher tvorac je scenarija, kako ovog tako i prvog, a između filmova nije radio gotovo ništa vezano uz struku pa mu je Scott pridružio Michaela Greena za kojeg su fanovi puhali na hladno nakon predloška posljednjeg 'Aliena'. Soundtrack je također izuzetno bitna stavka, a oko njega se vrtjelo najviše kontroverze. Prvotni izbor bio je Villeneuveov najbliži suradnik Johann Johannsson no nedugo potom dolaze Hans Zimmer i njegov šegrt Benjamin Wallfisch. Kako je Islanđanin vrlo skoro postao bivši i ugovor mu zabranjuje komentiranje, bit će zanimljivo otkriti što se događalo u pozadini. I kao perfektan dodatak - Roger Deakins nalazi se iza kamere... Da, ovaj osvrt bi trebao komentirati sam film? Evo, evo.

Tri sata i jedna jedina verzija filma te 185 milijuna razloga da sve uspije stvorili su ogromno očekivanje oko projekta. Toliko da je probio i neuobičajeno neagresivnu promo kampanju i Las Vegas masakr koji je prethodio premijeri i svu silu superjunaka koji su mu ovog ljeta trebali otežati startnu poziciju. Preporuka je da ga pogledate u Auro zvuku ili Imaxu radije nego u 3D tehnologiji, čisto zbog toga što zvuk i slika stvaraju ugođaj. Isti kao u prvijencu ali opet toliko drugačiji. Već je trailer ukazao na inteligenciju kojom Villeneuve raspolaže - u njemu vidite dosta, a opet ne vidite apsolutno ništa. Kanađanin je detektirao problem svih velikih nastavaka kultnih filmova, kao i razlog zašto je drugi dio Terminatora praktički jedan od rijetkih franšiznih filmova koji nadmašuje original. Ključ je u tome da je emociju predloška nemoguće nadmašiti jer se ona veže uz određeno razdoblje u kojem je film nastao. Zato ni ne trebate pokušati kopirati nešto unikatno. Već napraviti posve novi vlastiti okvir, film koji će u obiteljskim konstelacijama prije biti sinovac nego otac u poznim godinama. Trideset godina je prošlo od 2019. godine u kojoj je Rick Deckard ostavio svoj duboki trag. Dogodila se nova globalna kataklizma i čovječanstvo polako hvata konce. U takvoj atmosferi agent K razrješava slučaj koji bi mogao nepovratno promijeniti budućnost čovječanstva. Gosling se zaista odlično snašao u glavnoj roli i za razliku od 'Star Wars' i 'Indiana Jones' nastavaka Harrison Ford nije morao sam nositi recikliranu franšizu nego je samo sloj u novom pravcu priče. Neonske reklame, gusta magla i smog, depresivni ostaci planeta na koljenima i mitološke konotacije usko povezane uz arhetipnu psihologiju gledatelja će doslovno zalijepiti za kino fotelju sve do završne špice. Kao poezija koja se posve prirodno uklapa u već viđeno, poput idealne slagalice u zaista opširnoj puzli. Sve upravo onako čemu smo se i nadali u najboljem scenariju, ali time još i bolje.

Čuo sam neke od gledatelja kako neposredno prije filma pričaju o 'Avataru', 'Umjetnoj inteligenciji' i 'Valerianu'. No ovdje nije riječ ni o CGI tehnologiji, ni o borbi protiv ljudske nepravde, ni o fantazmagoriji. Ovdje je fokus na stilu, tragičnoj art distopiji, empatiji, romantici i dočaravanju jednog svijeta koji ne postoji i, nadamo se, neće ni postojati. Noćna mora koja zbog disocijacije od osjećaja podsjeća na SF bajku. I u toj potrazi za smislom i junačkim putovanjem koje mora završiti da bi uopće i otpočelo - transhumanizam otkriva svo svoje lice i naličje. Roboti su upravo onakvi kako slika i prilika svojih tvoraca nalaže - prijetvorni, okrutni, sirovi i disciplinirani. Sve dok ne dođu osjećaji i sjećanja. Ovaj film uspijeva odigrati takvu ulogu - gledatelj ga promatra kroz naočale prvijenca i redatelj ga zbog toga odlično ukalupljuje i poistovjećuje s nastavkom. I kao rezultat dobivamo nestvarno legitiman film koji bi mogao i morao SF vratiti tamo gdje pripada, a brojne druge redatelje natjerati da istupe iz uskih granica blockbuster 'sigurnjaka', poglavito nakon ljeta 2017. koje je šilom razbucalo balon od sapunice umjetnog Hollywooda. Nolan i 'Dunkirk' pokrenuli su trend, Villeneuve ga je gotovo rutinski nastavio. A kad rutinski uspjevate zadržati kvalitete najboljeg filma svih vremena i proširite ga u vlastito naslijeđe, onda ste i sami legitimni. Možda su ga Oskari zaobišli, ali neće zadugo. Svi smo čuli da je Scott najavio možebitna četiri (!) nastavka Blade Runnera i tada smo bili 'na aparatima', tresući se nakon Aliena. Sada je samo potrebno pogoditi pravi trenutak, napisati pravi scenarij i sve dati već uigranoj ekipi. Kada imate sve potrebno i kada nemate straha - sve je moguće. Sanjaju li androidi električne ovce? Ne znam, ali sam uvjeren da ćemo ih mi sanjati - dojmovi se tek trebaju slegnuti i film definitivno zaslužuje barem pokoje dodatno gledanje. Ako ne zbog uočavanja novih elemenata, onda barem zbog starog dobrog 'čejfa'. Osamdesete, volim vas!

Harrison Ford Ridley Scott Blade Runner Ryan Gosling Philip K Dick Jared Leto Denis Villeneuve Hans Zimmer Hampton Fancher Michael Green Blade Runner 2049 Ana de Armas Sylvia Hoeks Roger Deakins


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?