Moj Film na Facebooku Moj Film na Twitteru

Analize su nemilosrdne - filmovi sele u oblake

FILMOVI I GLUMCI / OBJAVLJENO: 10.06.2014. / Autor: Mladen Šagovac Analize su nemilosrdne - filmovi sele u oblake

Koliko god bili zagriženi kolekcionar filmova na DVD-u i Blu-Ray-u, prije ili kasnije morati ćete se suočiti s okrutnom sudbinom koja je zadesila zagrižene kolekcionare filmova izdanih na VHS kasetama. S time da će ovaj puta transformacija, iako je opet praktičnost odlučujući faktor, biti znatno drastičnija od seobe na manji medij. Analize tržišta pokazuju da fizički mediji gube u srazu sa internetski streamanim sadržajima. Američki Variety poziva se na istraživanje kompanije za istraživanje tržišnih kretanja PricewaterhouseCoopers (PwC) koje predviđa da će zarada na streamanim medijima (VOD - video on demand/video na zahtjev) pregaziti zaradu ostvarenu na digitalnim diskovima kojima će do 2018. godine zarada pasti za više od 20%.

U produkcijskim krugovima već je neko vrijeme znano da će se ovo dogoditi, a vrlo otvoreno je ovu audiovizualnu "migraciju", nekoliko mjeseci prije no što se na hrvatskom tržištu pojavio novi (drugi) internetski iznajmljivač filmskih sadržaja, najavio Hrvoje Hribar ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra.

PwC predviđa da će do 2018. godine stream mediji biti glavni prihod filmske industrije te da će čak pregaziti zarade na kino blagajnama. Projekcije predviđaju rast sa 8,5 milijardi dolara u 2014. na 17 milijardi zarade VOD rentala u 2018. godini. U istom periodu na američkom tržištu predviđaju daljnji rast cijena kino ulaznica na prosječnu cijenu od 55kn (trenutna je 44kn). U Hrvatskoj trenutna je prosječna cijena kino ulaznica oko 25kn, doduše ovako nizak prosjek možemo zahvaliti novonastaloj mreži malih kina ali i nešto nižim cijenama na blagajnama multipleks kina u terminima do 17h i u danima kada nude promocijske cijene.

pwc_overtake_2018

Ova predviđanja PwC-a otvaraju prostor za jednu novu raspravu koja je već neko vrijeme na tapeti u filmskim krugovima, posebno kod naših filmaša, preciznije kod distributera filmova. Naime, svijet VOD iznajmljivanja filmova pokazao se kao plodno tlo za financijski sivu zonu. I to kao što smo dali naslutiti ne samo kod nas nego i drugdje u svijetu. Neki od domaćih distributera filmova izražavaju sumnje u prezentirane brojke iznajmljivanja filmova nekih domaćih pružatelja VOD usluga. Razlog je praktične prirode, ne nudi se fizička već digitalna roba a u tom slučaju brojke je lako stisnuti ili prema potrebi rastegnuti.

Nadalje, kod VOD usluga u Hrvatskoj je problem i to što se pojedini naslovi naplaćuju po cijeni po kojoj biste u videoteci mogli posuditi Blu-Ray disk, dok je razlučivost slike skoro svih domaćih ponuđača VOD usluga kvalitetom ipak daleko ispod razlučivosti Blu-Ray diskova. 

pwc_revenue

Bez obzira na sve potencijalne manjkove, brojke su već neko vrijeme neumoljivo na strani VOD usluga. Amazon, iTunes, kao i porast zarade Netflixa te ostalih VOD servisa, pokazuje da je budućnost filmova u "oblacima". Sva tržišna kretanja pokazala su da će ljudi radije legalno iznajmiti ili kupiti film putem stream servisa nego ga skinuti putem torrenta. Pomanjkanje prostora na policama krcatim prvo VHS kasetama, a potom i DVD, odnosno Blu-ray bookletima, zamijenilo je pomanjkanje prostora na tvrdim diskovima a alternativa je isuviše jednostavna i sve kvalitetnija da bismo joj mogli odoljeti. Dodatnu prednost stream uslugama u odnosu na digitalne diskove donijeli su i reprodukcijski uređaji koji još više pojednostavljuju ovaj način gledanja filmova. Uopće nije nužno posjedovati računalo da biste gledali filmove putem streama, dovoljan je smart-TV uređaj koji ima pristup internetu i može instalirati software pružatelja VOD usluga. Potvrda ovim najavama je pojava novog ponuđača VOD usluga u Hrvatskoj koji je marketinški krenuo dosta agresivno.

Kako i inače dosta kaskamo za tehnološkim trendovima u svijetu, vjerojatno je da će i u ovom slučaju biti tako. Stoga sva tržišna predviđanja PwC-a treba gledati s malom dozom rezerve. Naime, u Hrvatskoj se putem broadband interneta uglavnom gledaju lakonotne komedije ili dugometražni filmovi za djecu. Hrvatski korisnici broadband VOD usluga istima pribjegavaju tek kad se nađu pred televizorom a u na TV programu nema ništa dovoljno interesantno. Velika gledanost dugometražnih filmova za djecu pokazuje pak koliko je RTL televizija učinila pametan korak formiranjem kanala RTL Kockica no to bi bila jedna druga priča. Video on demand u Hrvatskoj još je uvijek debelo sekundarna usluga kojoj se korisnici okreću tek kad nemaju drugog izbora i kad trebaju babysittera dok se kuha ručak. Razloga je tome podosta, no glavni čimbenik su sami pružatelji usluga koji istu ponekad vole naplatiti malo deblje od njene stvarne vrijednosti. U narednim danima ćemo isprobati nekoliko različitih usluga i pojedinačno ih predstaviti.

box office Mladen Šagovac dvd Amazon havc bluray Hrvoje Hribar Variety zarada Netflix itunes vod video od demand cloud vhs pwc


Povratak na popis novosti u odabranoj kategoriji

Komentari (0)

Komentiraj članak
Kako biste komentirali članak, morate biti prijavljeni.
Ukoliko nemate korisnički račun, možete se registrirati.

Top Dvd

Top BluRay

Pretraži projekcije

Trenutno u kinima

Koji glumac je najimpresivniji u ulozi žene?